Moderní umělecké směry v 90. letech 19. století, česká poezie na přelomu 19. a 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Česká moderna
vydána v roce 1895 (Machar, Sova, Březina, F. X. Šalda)
byla vydána bez jednotného uměleckého programu, autoři byly různorodě zaměřeni
jednotícím prvkem byl rozchod s vládnoucí politikou
vznikaly polemické srážky z představiteli politiky
odlišnost od předchozí generace (ostré útoky proti lumírovcům a realistům), navazovali na Havlíčka a Nerudu
požadovali právo na osobité pojetí tvorby – individualismus
podle jejich názoru má být i kritika uměleckým dílem
snažili se naučit soudobé umělce aby nepřebírali cizí vzory „Buď svým a buď to ty, a aby nemluvili o vlastenectví, „Buď svým a budeš Českým
odmítali vlastenecká hesla starší generace
Jan Svatopluk Machar (1864 – 1942)
český básník, prozaik, novinář, patřil k mladé generaci, která podepsala Manifest české moderny
narodil se v rodině mlynářského stárka v Kolíně
studoval v Praze na gymnáziu, ale brzy ho musel změnit, jelikož se neshodl s katechetou, a uchovával si nenávist k křesťanství, působil jako úředník 30 let ve Vídní, kde si vytvořil odpor k Rakousku-Uhersku
za ČSR byl generálním inspektorem čs. armády
neshodl se s Masarykem – uzavřel se do individualismu a hlásil se k radikální pravici
při pobytu ve Vídni si uvědomil svůj vztah k národu a porovnával politické poměry jinde v Evropě a zachoval si skeptický postoj, byl radikálním stoupencem samostatného čs. národa
před 1. světovou válkou nepřítel prázdného vlastenectví
obdivoval velké postavy dějin
Dílo:
Confiteor I-III
lyrický deník moderního člověka
formou osobní zpovědi vyjadřuje básník nevíru ve společenské ideály
básník zde odmítá uznávané národní ideály a estetické hodnoty
Čtyři knihy sonetů
projevuje zde své zklamání z moderní civilizace a pocity zbytečného člověka, který se potácí mezi horečnou prací a nudou.
Tristium Vindobona
básník s v tomto díle uvědomil svůj vztah k národu, vzpomínka na básníka Ovídia
Zde by měly kvést růže
toto dílo věnoval ženám, ve kterých objevuje pasivní bytost obdařenou bohatým citem, který se však nemůže rozvinout a stále se střetává s drsnou životní realitou
Magdaléna
kritika maloměšťácké morálky ,která odsuzuje padlou ženu, mravně čistší než je sama pokrytecká společnost.
Svědomí věků
vznikla po roce 1900, kdy došlo v Macharově poezii k základnímu obratu, způsobené rozpadem České moderny
zachycuje jednotlivé doby vývoje lidstva
návaznost na Hugovy Legendy věků
Ón Napoleón
jedno z děl, které zobrazuje velké postavy světových ději, ke kterým Machar choval obdiv
toto dílo je věnováno Napoleonovy
Kam to spěje
jedna z posledních Macharových knih, na níž je znát úpadek jeho umělecké tvorby
vznikla k ní i kritika „Kam to spěje Machar“
Antonín Sova (1864 – 1928)
český básník prozaik, který prošel všemi uměleckými směry kromě naturalismu
narodil se v učitelské rodině v jihočeském Pacově a Jižní Čechy si velmi oblíbil
studoval práva, které ale nedokončil z důvodů nedostatku finančních prostředků
po jejich ukončení prošel několika zaměstnáními, pracoval v kanceláři Ottova naučného slovníku, nakonec pracoval jako ředitel Městské knihovny v Praze
trpěl vážnou chorobou, která ovlivnila jeho společenský život
skončil na invalidních vozíku ale na kolena ho nejvíce srazila událost, kdy ho opustila žena i s dítětem
jeho citlivou básnickou vnímavost poznamenal citlivý vtah k hudbě, který sdělil po otci
začínal jako impresionistický básník přírody rodného kraje
byl velmi ovlivněn životními okolnostmi, rozpory velkoměstské civilizace a sociální bídou, která ho obklopovala
byl velkým vlastencem, snaha o osvobození českého národa