Proměny českého divadla ve 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Proměny českého divadla ve 20. století
roku 1900 se stal režisérem ND Jaroslav Kvapil, který probojoval nové pojetí divadelní inscenace jako uměleckého celku ( nejen text, ale i souhrn herců, výprava , hudba, osvětlení
dramata byla zaměřena na prohloubení psychologie postav
JAROSLAV HILBERT
Vina – o mravním problému svedené dívky, jež se nemůže zbavit společenských předsudků
JIŘÍ MAHEN
dramaturg, spisovatel, organizátor brněnského kulturního života
Jánošík – hra
VIKTOR DYK
Zmoudření Dona Quijota – tragický příběh o neřešitelnosti rozporu mezi synem a skutečností o ztrátě iluzí
FRÁŇA ŠRÁMEK
Léto – o citovém trápení mládí; děj se odehrává na venkově, kam přijíždějí na prázdniny hosté z Prahy; mladá žena přitahuje studenta, který je ústřední postavou hry, na jeho citové zmatky se soustřeďuje pozornost
Měsíc nad řekou – děj se odehrává při sjezdu abiturientů na malém městě; hra vypráví o prchavost mládí a řeší otázku , co se stává po letech s mladými lidmi a jejich sny
na přelomu století se rodí český kabaret u jehož vzniku stal E. A. Langen
po 1. světové válce vznikl literární a satirický kabaret Červená sedma, pro kterou skládal písničky populární Karel Hašler
ve 20. letech do umění proniká poetismus, který chtěl obohacovat citovou stránku člověka, hledat krásu ve všech projevech lidského života
poetismus zasáhl i divadlo, kde se promítl v režii i dramaturgii avantgardních a malých scén
hlavním zástupcem se stalo Osvobozené divadlo
zejména poté, kdy na tuto experimentální scénu, jejímž vedoucími osobami byli zprvu Jindřich Hanzel a Jiří Frejka
přišla herecká a autorská dvojice J. Woskovec aj. Werich a skladatel Jaroslav Ježek
- jejich představení měli formu revue
jejich hry jsou založeny na komičnu, používali intelektuální humor (má zaujmout a zapojit rozum diváka, je založen na slovních hříčkách a důvtipu)
Caesar – hra, na pozadí antiky zobrazuje novodobého imperiátora
Kat a blázen – parodie na prázdné vlastenectví
Osel a stín
Balada hadrů
poněkud odlišně se vyvíjela tvorba (divadelní)
E. F. BURIANA
založil divadlo D34, v každém roce jiné číslo
v němž směřoval k lyrickému a politickému angažovanému dramatu
bylo to divadlo přísně režisérské v němž herci neimprovizovali
Burian usiloval o nový divadelní styl
O spojení všech složek – slov, hudby, tance tzv. =>syntetické divadlo
Burian inscenoval klasické divadelní hry:
Shakespeare
Moliér
Brechta
Poezie od Puškina, Máchy i Švejka
do vývoje českého divadla se také trvale zapsala tvorba:
KARLA ČAPKA
RUR
Bílá nemoc
Ze života hmyzu
Matka
VLADISLAV VANČURA
Josefína
V. NEZVAL
Manon Lescaut
JAN DRDA
Hrátky s čertem
v 50. letech převažovalo budovatelské téma:
MIROSLAV STEHLÍK
Nositelé řádu
FRANTIŠEK HRUBÍN