Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ROMEO A JULIE

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.63 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

16. romeo a julie – william shakespeare

autor: william shakespeare

  • *23. 4. 1564 – 23. 4. 1616, Anglie – Stratford-upon-Avon

  • významný renesanční spisovatel, světový dramatik a básník

  • o jeho mládí nejsou dochovány žádné dokumenty

  • v 18 letech se oženil s 26 letou Anne Hathaway, měli 3 děti – dceru Susan a dvojčata Judith a Hamneta, který v 11 letech zemřel

  • působil v Londýně jako herec a spisovatel v divadelní společnosti Služebníků lorda komořího

  • spolumajitel divadla Globe v Londýně

  • v roce 1613 se vrací do Stratfordu a 23. dubna 1616 umírá

  • dochovalo se 38 divadelních her, 154 sonetů, 2 dlouhé epické básně a několik dalších děl

znaky autorovy tvorby

  • hry byly psány tehdejším tradičním stylem

  • poezie obsahuje dosti dlouhé, někdy komplikované metafory a přirovnání

  • jazyk je často rétorický, napsaný pro herce, aby spíše recitovali (přednášeli) – př. přepjaté projevy v Titu Andronicovi, strnulé verše ve Dvou šlechticích z Verony

  • veršovaný jazyk se střídá s prózou, lidový jazyk

  • blankvers – nerýmovaný pětistopý jambický verš, problém pak nastává s překladem díla do češtiny – jambický verš se v češtině nedá příliš využít, protože po zvukové stránce tu není shoda, v českých básnických dílech ji však i přesto využíval Karel Hynek Mácha ve své básni Máj

  • všímá si kladných i záporných vlastností lidí (žárlivost, vášeň, přátelství, věrnost, touha po moci, majetku, nenávist ap.)

  • postavy si vytvářejí svůj vlastní osud a chovají se přirozeně, postavy žen jsou nepodřízené, samostatně se rozhodují o svém životě

  • příčinnou tragédie je lidská vášeň nebo náhoda (ne osud jako v antickém dramatu, proti němuž je vzpoura marná)

  • komické prvky nejsou ostře odděleny od tragických

  • vliv antického dramatu trvá, př. existence chóru (funkce úvod do situace), motivy řeckého bájesloví

další díla

  • historické hry: Král Jan, Richard II, Richard III., Jindřich IV,

  • komedie: Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské, Kupec benátský, Mnoho povyku pro nic, Jak se vám líbí, Večer tříkrálový

  • tragédie: Macbeth, Othello, Král Lear, Hamlet

  • romance (pohádkové motivy): Cymbelín, Zimní pohádka, Perikles, Bouře, Dva vznešení příbuzní

  • dále napsal asi 154 sonetů, jejichž tématem jsou rozpory a protiklady v lásce, mají vymezenou strukturu 14 veršů a logickým členěním (Černá paní, syn Hamnet, Přítel)

renesance a humanismus

  • 14.-16. století, vzniká v Itálii ve 14. století, kolébkou je Florencie

  • la renaissance = znovuzrození, antických ideálů – krása těla a ducha

  • vynález knihtisku

  • měšťané se vymaňují ze středověkého způsobu myšlení a přiklání se k radostem pozemského života

  • prosazuje se rozvoj přírodních věd a věd o člověku

  • středem zájmu je člověk niko-li bůh

  • rozvíjí se architektura a umění – stavěli se různé zámky a paláce

  • malíři zachycovali stav lidské duše a ženskou krásu

  • do literatury pronikají nové literární žánry a národní jazyky

  • humanismus – zájem o člověka, víra v jeho schopnosti, vlastnosti a rozum, který umožňuje poznávat svět, zdůrazňuje svobodný vývoj člověka

Témata, do kterých materiál patří