Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ROMEO A JULIE - William Shakespeare

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (103.74 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

la renaissance = znovuzrození, antických ideálů – krása těla a ducha

− vynález knihtisku

− měšťané se vymaňují ze středověkého způsobu myšlení a přiklání se k radostem pozemského života

− prosazuje se rozvoj přírodních věd a věd o člověku

− středem zájmu je člověk niko-li bůh

− rozvíjí se architektura a umění – stavěli se různé zámky a paláce

− malíři zachycovali stav lidské duše a ženskou krásu

− do literatury pronikají nové literární žánry a národní jazyky

humanismus – názorový proud = zájem o člověka, víra v jeho schopnosti, vlastnosti a rozum, který umožňuje poznávat

svět, zdůrazňuje svobodný vývoj člověka

SPOLEČENSKO-HISTORICKÉ POZADÍ AUTORA

-

dílo bylo napsána roku 1595

-

v Anglii vládla Alžběta I. - alžbětinská renesance, poslední z Tudorovců, za vlády vlády byl poměrně klid mezi katolíky a
protestanty, vyvažovala zájmy obou směrů, na konci vlády zavrhla katolictví

-

ve Francii probíhají náboženské války mezi katolíky a protestanty 1564–1569

-

definitivní konec sporu přišel v roce 1598, kdy Jindřich IV. vydal edikt nantský, který uznal obě náboženství

-

probíhala osmdesátiletá válka (1568–1648)

DALŠÍ AUTOŘI

Dante Alighieri – Božská komedie

Giovanni Boccaccio – Dekameron

Francois Villon – Velký testament, Malý testament

Francesco Petrarca – Canterburské povídky

ROMEO A JULIE

− literární druh: drama

− literární forma: drama

− literární žánr: tragédie

− literární směr: renesance

TÉMA A MOTIV

2

Romeo a Julie – William Shakespeare

− tragická láska mezi dětmi ze 2 znepřátelených rodin (Montekové a Kapuleti), ukázka toho, co láska dokáže, ukázka

zbytečnosti sporů

− samostatné rozhodování o vlastním osudu i přes jeho nepřízeň

− autor poukazuje na to, aby mladí lidé – stejně jako Romeo a Julie – bojovali o své právo na lásku, štěstí a právo

rozhodovat o vlastním osudu

− ukazuje nám obraz tehdejší doby a problémy lidí

− nešťastný osud dvou milenců bude vždy aktuální

− kontrast lásky a nenávisti

KOMPOZICE

− chronologická výstavba děje

− hra je rozdělena na prolog formou sonetu a 5 dějství

− úvodní část spisu která má za úkol uvést drama

ČASOPROSTOR

− odehrává se v 16. století v italském městě Verona a později i ve městě Mantov

− Verona = dům Kapuletových se zahradou, ulice Verony, fara (cela) bratra Vavřince, hřbitov s hrobkou Kapuletů

− Mantov - její ulice

− v červenci, 2, polovina 16. století, červenec (dva týdny před Juliinými čtrnáctými narozeninami

− dvojí čas = zdání déle trvajícího děje

JAZYK A VYPRAVĚČ

er-forma

− psáno formou divadelního scénáře, scénické poznámky

− typy promluv: přímá řeč postav, monology, dialogy mezi postavami

− pro autora typický styl – blankvers – pětistopý jambický verš

Témata, do kterých materiál patří