Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ROMEO A JULIE - William Shakespeare

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (103.74 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Romeo a Julie – William Shakespeare

ROMEO A JULIE

– WILLIAM SHAKESPEARE

AUTOR

: WILLIAM SHAKESPEARE

− *23. 4. 1564 – 23. 4. 1616, Anglie – Stratford-upon-Avon

− významný renesanční spisovatel, světový dramatik a básník

− o jeho mládí nejsou dochovány žádné dokumenty

− v 18 letech se oženil s 26 letou Anne Hathaway, měli 3 děti – dceru Susan a dvojčata Judith a Hamneta, který v 11

letech zemřel

− působil v Londýně jako herec a spisovatel v divadelní společnosti Služebníků lorda komořího

− Připojil se ke kočovným divadelníkům, se kterými se dostal do Londýna– od roku 1591 se počítá 1. období jeho tvorby –

tvoří zejména komedie a historická dramata z anglické historie, 2. období - tragédie a sonety

− spolumajitel divadla Globe v Londýně, které roku 1613 vyhořelo

− v roce 1613 se vrací do Stratfordu a 23. dubna 1616 umírá

− dochovalo se 38 divadelních her, 154 sonetů, 2 dlouhé epické básně a několik dalších děl

ZNAKY AUTOROVY TVORBY

− hry byly psány tehdejším tradičním stylem

− poezie obsahuje dosti dlouhé, někdy komplikované metafory a přirovnání

− jazyk je často rétorický, napsaný pro herce, aby spíše recitovali (přednášeli) – př. přepjaté projevy v Titu Andronicovi,

strnulé verše ve Dvou šlechticích z Verony

− veršovaný jazyk se střídá s prózou, lidový jazyk

blankvers – nerýmovaný pětistopý jambický verš, problém pak nastává s překladem díla do češtiny – jambický verš se

v češtině nedá příliš využít, protože po zvukové stránce tu není shoda, v českých básnických dílech ji však i přesto
využíval Karel Hynek Mácha ve své básni Máj

− všímá si kladných i záporných vlastností lidí (žárlivost, vášeň, přátelství, věrnost, touha po moci, majetku, nenávist ap.)

− postavy si vytvářejí svůj vlastní osud a chovají se přirozeně, postavy žen jsou nepodřízené, samostatně se rozhodují o

svém životě

− příčinnou tragédie je lidská vášeň nebo náhoda (ne osud jako v antickém dramatu, proti němuž je vzpoura marná)

− komické prvky nejsou ostře odděleny od tragických

− vliv antického dramatu trvá, př. existence chóru (funkce úvod do situace), motivy řeckého bájesloví

DALŠÍ DÍLA

historické hry: Král Jan, Richard II, Richard III., Jindřich IV,

komedie: Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské, Kupec benátský, Mnoho povyku pro nic, Jak se vám líbí, Večer

tříkrálový

tragédie: Macbeth, Othello, Král Lear, Hamlet

1

Romeo a Julie – William Shakespeare

romance (pohádkové motivy): Cymbelín, Zimní pohádka, Perikles, Bouře, Dva vznešení příbuzní

− dále napsal asi 154 sonetů, jejichž tématem jsou rozpory a protiklady v lásce, mají vymezenou strukturu 14 veršů a

logickým členěním (Černá paní, syn Hamnet, Přítel)

RENESANCE A HUMANISMUS

− 14.-16. století, vzniká v Itálii ve 14. století, kolébkou je Florencie

Témata, do kterých materiál patří