Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vývoj českého dramatu do konce 19. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Husitství - V době husitské se drama příliš nerozvíjelo.

Renesance - Renesanční drama navazuje na středověké, především tematicky. Tvoří se hry náboženské - velikonoční i vánoční. Vznikají tzv. interludia = mezihry, původně byly vkládány do vážných her, aby zaplnily čas mezi jednáními, byly to krátké frašky. Časem se z nich vyvinuly samostatné hry.

Baroko - Vzniká drama didaktické = naučné: př. J. A. Komenský - Schola ludus - hry pro výuku latiny a jazyků, předváděno studenty.

Drama většinou náboženské (hl. hrdinou byl mučedník) tvoří jezuité a později i jiné řády. V jezuitských školách vznikaly latinské školní hry, vypovídaly o úrovni školy a předváděly se na veřejnosti. V té době vznikají různá divadelní bratrstva.

Některé barokní hry navazují na středověké liturgické drama a jsou určeny lidovému publiku. Vznikají hry dobrodružné, komedie (častým námětem boj proti Turkům.) - př.: O turecký vojně.

Proniká k nám nový žánr z Itálie - opera. První opera poč. 17. st. Měly náměty z českých dějin, byly provozovány na šlechtických sídlech, působily tu italské spolky. První českou operou je O původu Jaroměřic na Moravě.

V 18. st.vzniká první stálejší Divadlo v Kotcích (pro Němce) - hráli hry nenáročné. První česká hry uvedená v Kotcích - Kníže Honzík.

Národní obrození - Divadlo získává silnou pozici, publikum ale chtělo hry nenáročné - komedie, frašky - vznikají překlady cizích her a zábavné hry.

  • Prokop Šedivý - Masné krámy aneb sázení do loterie

  • Jen Nepomuk Štěpánek - dramaturg Staroslověnského divadla, psal hry náročnější, rytířské, kouzelné i komedie. Břetislav první, český Achilles

  • Václav Kliment Klicpera - narodil se v Chlumci nad Cidlinou, vyučil se řezníkem, vystudoval gymnázium a působil jako profesor na gymnáziu. Psal hry historické, jádro jeho tvorby spočívá v komediích, kde objevoval nepravosti lidského charakteru - kariérismus, povýšenectví, přetvářka. Využíval principu kuklení - postava se kuklí = vydává se za někoho, kým není, nebo za koho je pokládána. Odhaluje lidské charaktery - komika.

- Hadrián z Římsů - parodie na rytířskou hru; Ruměna touží po ženichovi, ze tří nápadníků, kt. jsou považováni za Hardiána z Římsů, vítězí pravý - Želmír.

- Divotvorný klobouk, Rohovín čtverrohý, Každý něco pro vlast

19. století

  • Josef Kajetán Tyl - narodil se v Kutné Hoře, po studiu se přidává ke kočovné divadelní společnosti, kde potkává nastávající Magdalénu Forchheimovou. Na poč. 19. st. zakládá Kajetánské divadlo, kde působil i Mácha. Divadlo používá jako výchovný prostředek.

- Strakonický dudák - Švanda, Vocilka, Dorotka…

- Jiříkovo vidění - Jiřík hledá pohodlný život, aniž by pracoval

- Vyhoň dub - prvotina

- Lesní žena - učitel Slovíčko hledá lepší život v Americe

Témata, do kterých materiál patří