Vývoj českého dramatu do konce 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Husitství - V době husitské se drama příliš nerozvíjelo.
Renesance - Renesanční drama navazuje na středověké, především tematicky. Tvoří se hry náboženské - velikonoční i vánoční. Vznikají tzv. interludia = mezihry, původně byly vkládány do vážných her, aby zaplnily čas mezi jednáními, byly to krátké frašky. Časem se z nich vyvinuly samostatné hry.
Baroko - Vzniká drama didaktické = naučné: př. J. A. Komenský - Schola ludus - hry pro výuku latiny a jazyků, předváděno studenty.
Drama většinou náboženské (hl. hrdinou byl mučedník) tvoří jezuité a později i jiné řády. V jezuitských školách vznikaly latinské školní hry, vypovídaly o úrovni školy a předváděly se na veřejnosti. V té době vznikají různá divadelní bratrstva.
Některé barokní hry navazují na středověké liturgické drama a jsou určeny lidovému publiku. Vznikají hry dobrodružné, komedie (častým námětem boj proti Turkům.) - př.: O turecký vojně.
Proniká k nám nový žánr z Itálie - opera. První opera poč. 17. st. Měly náměty z českých dějin, byly provozovány na šlechtických sídlech, působily tu italské spolky. První českou operou je O původu Jaroměřic na Moravě.
V 18. st.vzniká první stálejší Divadlo v Kotcích (pro Němce) - hráli hry nenáročné. První česká hry uvedená v Kotcích - Kníže Honzík.
Národní obrození - Divadlo získává silnou pozici, publikum ale chtělo hry nenáročné - komedie, frašky - vznikají překlady cizích her a zábavné hry.
Prokop Šedivý - Masné krámy aneb sázení do loterie
Jen Nepomuk Štěpánek - dramaturg Staroslověnského divadla, psal hry náročnější, rytířské, kouzelné i komedie. Břetislav první, český Achilles
Václav Kliment Klicpera - narodil se v Chlumci nad Cidlinou, vyučil se řezníkem, vystudoval gymnázium a působil jako profesor na gymnáziu. Psal hry historické, jádro jeho tvorby spočívá v komediích, kde objevoval nepravosti lidského charakteru - kariérismus, povýšenectví, přetvářka. Využíval principu kuklení - postava se kuklí = vydává se za někoho, kým není, nebo za koho je pokládána. Odhaluje lidské charaktery - komika.
- Hadrián z Římsů - parodie na rytířskou hru; Ruměna touží po ženichovi, ze tří nápadníků, kt. jsou považováni za Hardiána z Římsů, vítězí pravý - Želmír.
- Divotvorný klobouk, Rohovín čtverrohý, Každý něco pro vlast
19. století
Josef Kajetán Tyl - narodil se v Kutné Hoře, po studiu se přidává ke kočovné divadelní společnosti, kde potkává nastávající Magdalénu Forchheimovou. Na poč. 19. st. zakládá Kajetánské divadlo, kde působil i Mácha. Divadlo používá jako výchovný prostředek.
- Strakonický dudák - Švanda, Vocilka, Dorotka…
- Jiříkovo vidění - Jiřík hledá pohodlný život, aniž by pracoval
- Vyhoň dub - prvotina
- Lesní žena - učitel Slovíčko hledá lepší život v Americe