William Shakespeare - Hamlet
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Postavy – silní renesanční lidé, kteří buď v životě překonávají překážky, jsou úspěšní a vítězí, nebo podléhají, ale zachovávají si lidskou důstojnost, humanistický ideál a věrnost
Umělci inspirovaní Shakespearem:
Jan Otčenášek – novela Romeo, Julie a tma (tma = válka, fašismus)
Gotfried Keller – novela Romeo a Julie na vsi
Leonard Bernstain – muzikál West Side Story
Janek Ledecký – muzikál Hamlet
Zdeněk Merta a Stanislav Moša – muzikál Sny svatojánských nocí
John Madden – Zamilovaný Shakespeare – filmová fikce na téma vznik díla Romeo a Julie
Hamlet
Literární druh: Drama – Divadelní hra. Patří společně s lyrikou a epikou mezi základní literární druhy. Tvoří se tak, že se příběh vypráví pomocí dialogů či monologů. Postavy jsou označené.
Literární žánr: Anglická alžbětinská tragédie o 5 dějstvích (vláda Alžběty I.) – forma dramatu s vážným obsahem. Hrdina se obvykle dostane do neřešitelného konfliktu s vlastním osudem, často umírá.
Typ vypravěče: Ich-forma / střídání dialogů a monologů
Čas a místo děje: Děj se odehrává v Dánsku, na hradě Elsinor, na počátku 17. století (autorova současnost).
Jazyk a styl: blankvers; hluboce úvahové monology, ve kterých se hrdinové zamýšlí nad filozofickými otázkami (prolínání filosofických úvah o minulosti se soudy o každodenním životě, s dobovými narážkami), dramatické dialogy; spisovným, vytříbený jazyk, i hovorovost, někdy je využito i archaismů a historismů; především v princových replikách je použito mnoho metafor, slovních hříček a dvojsmyslů (například ve stavu šílenství se vyjadřuje ironicky až sarkasticky), patos; metoda divadla na divadle; pojetí divadla jako zrcadla člověka a doby; vedle tragických prvků i komické a satirické (scéna u hrobu, ironie)
Kompozice: Kompozice díla je chronologická. Dílo je rozděleno do 5 dějství a 20 scén. Rychlý spád příběhu brzdí úvahy o smyslu života (slavný monolog být či nebýt).
Expozice – smrt krále a svatba královny
Kolize – zjištění pravdy o smrti krále
Krize – Hamletovo šílenství
Peripetie – smrt Poloniuse
Katastrofa – Leartova snaha pomstít Poloniuse a smrt královny, Learta, Klaudia a samotného Hamleta
Hlavní myšlenka: stíny a krize renesanční doby, původní konflikt rodinný a milostný přerůstá v obecně společenský konflikt s nadčasovým významem; bezohledná touha po moci se nezastaví ani před násilím a intrikami; úvahy o smyslu života (Hamletův monolog), lidské existence; Hamletův čin (jeho pomsta) se v chaosu doby jeví jen jako marné, sebevražedné gesto (Hamletovo poznání a skepse); osamocený jedinec ve světě zločinu a intrik
Postavy:
Hamlet – dánský princ. Typ rozpolceného člověka s velmi složitou psychikou – touha po naplnění ideálů x pocit povinnosti trestat zlo, pochybnost, nedůvěra ve vlastní síly, ale touha po činu, chytrý