Moderní básnické směry 20. a 30. let 20. století v české a světové literatuře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
XV. - Moderní básnické směry 20. a 30. let 20. století v české a světové literatuře
1.) Doba
- data:
- 1914/1918 = 1. světová válka
- 1917 = Velká říjnová revoluce
- 1929/1933 = světová hospodářská krize
- 30. léta = nástup fašismu v Německu
- 1939/1945 = 2. světová válka + po roce 1945 nové uspořádání světa
- radost z konce války, sociální problémy
- vliv 1. světové války = trauma vojáků (literatura z fronty), civilní obyvatelstvo, mezilidské vztahy, zhoršení životní situace, radost ze vzniku ČSR
- projev moderních uměleckých směrů jako kubismus, futurismus, expresionismus, dadaismus, surrealismus
2.) Moderní básnické směry ve světové literatuře
1) Kubismus
- kubus = krychle, vznik kolem roku 1907, literatura -> slovo jako stavební prvek = složení nové skutečnosti
- svět se jeví jako roztříštěný a v pohybu, rozbíjení tradičních literárních forem
- forma básní vyjadřovaná geometrickým uspořádáním, kaligramy = básně formou obrázků
- lidé:
1) Guillaume Apollinaire
- francouzský experimentální básník, přátelství s Picassem, účastník ve válce, zájem o hebrejskou literaturu
- tvorba: obrazy léta a podzimu, oheň, dějištěm celý svět, užití anarchismů, vzpomínky, úvahy, bez interpunkce, samostatný a volný verš
- zakladatel moderní francouzské poezie, volné asociace, přítomnost, realita, sen, skutečnost, oslava člověka
- díla:
-> Alkoholy: polytematická báseň na principu asociace (volné sdružování a spojování představ), snaha o vytvoření nového básnického jazyka a vyjádření rytmu moderní doby
-> Kaligramy: sbírka, vizuální lyrismus, grafické uspořádání slov
-> Pásmo: volný proud básníkova vědomí, stírání rozdílů mezi lyrikou a epikou
2) Futurismus
- futurum = budoucnost; dynamika, rychlost, pohyb, bourání všeho harmonického
- umělecký směr, který obdivuje techniku, popírá umělecké tradice a estetické normy
- umění pro budoucnost, oslava války jako očisty světa, neologismy
- básně z osvobozených slov = slova se neskloňují a nečasují, vyvolat dojem zmatku, odmítání minulosti
- rozchod s normami a tradicemi, odpor ke klasickým prostředkům poezie, dravost, síla, rychlost, pohyb
- likvidace harmonie, osvobození slova, experimenty, volné sdružování představ, bez logiky, není interpunkce
- důraz na grafickou podobu básně
- lidé:
1) Filippo Tommaso Marinetti
- Ital, sympatizant s fašismem, provokativní forma, oslava války, rozchod s tradicí, vlastenectví
- díla:
-> Manifest futurismu: obrazce, posunuté verše, matematické symboly, využití velikosti a tvarů písmen, bez interpunkce, láska k nebezpečí, agresivní dílo
-> Futurismus a fašismus: esej
2) Vladimír Vladimirovič Majakovskij
- očista v proletářské revoluci, tvorba odpovídá společenským podmínkám, revoluce, agitační poezie, verše k veřejné prezentaci, sebestředná poezie, bohaté metafory, neologismy, hovorový jazyk, stupňovitý verš