Nové tendence ve světové literatuře 2. poloviny 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7) Magický realismus
- zázračné reálno, spojení magie a reálného světa, latinskoamerická próza 50. let 20. století
- realistické a mytologické prvky, snaha odklonit se, autor není omezován
- především v jižní Americe a SSSR (zakavkazské státy)
- prolínání dvou světů (vlastní vyprávění autora + magický svět)
- lidé:
1) Gabriel García Márquez
- Kolumbie, NC, prolínání vesmírného s každodenním, reálného s vymyšleným
- téma: láska, smrt, samota, stáří
- díla:
-> Sto roků samoty: autentické historické podklady, zánik v naprostém chaosu, reálné a biblické motivy, otázka lásky, nekonečné dění, lidská samota není definitivní
-> Kronika ohlášené smrti: novela, rekonstrukce vraždy, obhajoba
2) Julio Cortázar
- Argentina
- díla:
-> Nebe, peklo, ráj: román, forma skládanky, postradatelné kapitoly, zaměnitelné pořadí, čtenář se stává aktivním spolutvůrcem konečné románové podoby
8) Absurdní drama
- proud v dramatu v 50. a 60. letech 20. století, bezmoc osamělého člověka, ztráta schopnosti se dorozumět
- problémy s komunikací:
- nulová komunikace
- přemíra komunikace -> jeden mluví, druhého to nezajímá, 2 monology, absurdita, rozhovory bez logiky a smyslu
- bez psychologie a beze smyslu, opakování situací
- nereálné situace, nadsázka, život postrádá smysl, pocit odcizení
- úzkost, nepřítomnost souvislého děje
- lidé:
1) Samuel Beckett
- prozaik, irský dramatik, NC
- díla:
-> Čekání na Godota: neurčená doba, venkovská cesta, dva tuláci čekají na Godota, který jim má změnit osud, vedou nesmyslné dialogy, beznadějné čekání na něco, člověk zůstává sám
2) Eugéne Ionesco
- Francie, dramatik, básník, esejista, úzkost z bytí
- díla:
-> Plešatá zpěvačka: jednoaktovka, inspirací byla učebnice angličtiny, otázka komunikace mezi lidmi, stereotypy, nesmyslné rozhovory, žádný smysl, manželské role si vymění role a říkají totéž co na začátku
-> Židle: židle místo lidí, pomíjivost a prázdnota světa
3) Václav Havel
- dramatik, esejista, publicista, mluvčí Charty 77
- absurdní drama, kritika totalitní současnosti = byrokracie, stereotyp, povrchnost, přetvářka
- prázdná slova = komunikace ztrácí smysl, životy plné frází a hesel, člověk je závislý na okolí
- člověk není schopen kvalitního rozhodnutí, autobiografické prvky
- krize lidské identity, nepřítomnost šťastného konce, jazyk nástrojem nedorozumění, fráze, slogany, rčení
- díla:
-> Zahradní slavnost: absurdní komedie, socialistická varianta absurdního dramatu, hlavní postavou je Hugo Pludek, který postavil svoji kariéru na frázích, sám se v nich ztrácí
-> Audience: jednoaktovka, dialog disidenta Vaňka, primitivnost, trapnost, prázdnost
-> Vernisáž: jednoaktovka, Vaněk jde na návštěvu k přátelům, kteří mu předvádí své „štěstí“ (co vlastní, kde byly) a dávají mu rady do života, prázdný rozhovor, Vaněk včas odejde