Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vývoj dramatu ve světě a u nás do konce 19. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

8) Melodram

- koncertní nebo scénický útvar, samotná existence slovesné a hudební složky

- u nás Vrchlický (Hippodamie)

2.) Světové drama do konce 19. století

1) Řecko

- území na pobřeží Středozemního moře (Athény, Řím, Pergamon, Milétos, Alexandrie)

- antika byla sjednocena mytologií (zlidšťování bohů)

- především období attické

- vznik prvních divadel (amfiteátrů):

- návaznost na sborový zpěv, původně jednoduché výstupy s náboženskou tématikou

- hrají pouze muži, dionýsie

- přístupné všem (i otrokům), otevřená a půlkruhová jeviště, výborná akustika, pouze muži, masky, dřeváky

- tragédie:

- tragóidiá = „zpěv kozlů“

- původně jeden herec, který vedl dialog se sborem

- vztah jedince a společnosti, hrdinové v neřešitelných situacích (neporušitelný osud, příkazy bohů, vlastní svědomí)

- náměty v mytologii, vážný obsah, hrdinové v konfliktu s nadpřirozenými silami -> nerovnoměrný boj

- komedie:

- kómódia = šaškovský zpěv, dějový konflikt a role postav brány komicky

- střetnutí ideální představy a nicotné skutečnosti

- výsměch lidským vadám a negativním vlastnostem charakteru

- lidé:

1) Aischylos

- zavedl pro divadlo dekorace, masky, kostýmy, uvedl druhého herce

- náměty čerpá z mytologie, základem konflikt mezi lidmi a bohy

- lidský osud je bezvýchodný, průběh tragédie (ve smyslu trilogie) -> vina, trest, smír

- díla:

-> Oresteia: jediná dochovaná řecká trilogie, báje o prokletí Tantalova rodu, král Agamemnon se vrací domů z trojské války, je zabit svojí manželkou a jejím milencem; za pár let se vrací domů jeho syn Orestes, který vykoná pomstu za svého otce - zabije matku a milence, je potrestán, hledá pomoc u bohů, nakonec rozhodnutí o jeho nevině; manželské vztahy, nevěra, pomsta

2) Sofokles

- básník, prozaik, 120 tragédií, větší prostor pro hrdiny, psychologie postav

- uvedl třetího herce

- tragédie často spjaty s městem Théby

- díla:

-> Král Oidipus: Oidipus, který nezná svůj osud, se vydá hledat své rodiče; cestou zabije neznámého muže, osvobodí Théby od Sfingy a stane se novým králem města - za ženu si vezme svoji matku; později Théby zachvátí mor a Oidipus hledá vraha - zjistí, že vrahem je on sám (zabil svého otce, který se ho zřekl); nechá se oslepnout a opustí Théby

-> Antigona: dcera krále Oidipa, boj za přirozené mravní zásady, povinnost vůči blízkým, zodpovědnost za své chování, neomezené moc panovníka (strýc Kreont), postavení ženy ve společnosti

3) Euripides

- básník, dramatik, filozof

- zaměřuje se především na ženy, jeho hry jsou pojaty jako první pokus o psychologická dramata

- důraz klade na jednotlivé scény dramatu, zlidštil postavy, vášně, slabosti

- díla:

-> Médeia: drama plné lásky, nenávisti, žárlivosti a pomstychtivosti; žena zrazuje svoji vlast kvůli své lásce; Iason ji nakonec také zradí a ona se mstí zabitím jejich dvou synů a jeho manželky; pomsta, úděl ženy a muže, nespravedlnost v manželství, žal, lítost

Témata, do kterých materiál patří