Vývoj dramatu ve světě a u nás do konce 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8) Melodram
- koncertní nebo scénický útvar, samotná existence slovesné a hudební složky
- u nás Vrchlický (Hippodamie)
2.) Světové drama do konce 19. století
1) Řecko
- území na pobřeží Středozemního moře (Athény, Řím, Pergamon, Milétos, Alexandrie)
- antika byla sjednocena mytologií (zlidšťování bohů)
- především období attické
- vznik prvních divadel (amfiteátrů):
- návaznost na sborový zpěv, původně jednoduché výstupy s náboženskou tématikou
- hrají pouze muži, dionýsie
- přístupné všem (i otrokům), otevřená a půlkruhová jeviště, výborná akustika, pouze muži, masky, dřeváky
- tragédie:
- tragóidiá = „zpěv kozlů“
- původně jeden herec, který vedl dialog se sborem
- vztah jedince a společnosti, hrdinové v neřešitelných situacích (neporušitelný osud, příkazy bohů, vlastní svědomí)
- náměty v mytologii, vážný obsah, hrdinové v konfliktu s nadpřirozenými silami -> nerovnoměrný boj
- komedie:
- kómódia = šaškovský zpěv, dějový konflikt a role postav brány komicky
- střetnutí ideální představy a nicotné skutečnosti
- výsměch lidským vadám a negativním vlastnostem charakteru
- lidé:
1) Aischylos
- zavedl pro divadlo dekorace, masky, kostýmy, uvedl druhého herce
- náměty čerpá z mytologie, základem konflikt mezi lidmi a bohy
- lidský osud je bezvýchodný, průběh tragédie (ve smyslu trilogie) -> vina, trest, smír
- díla:
-> Oresteia: jediná dochovaná řecká trilogie, báje o prokletí Tantalova rodu, král Agamemnon se vrací domů z trojské války, je zabit svojí manželkou a jejím milencem; za pár let se vrací domů jeho syn Orestes, který vykoná pomstu za svého otce - zabije matku a milence, je potrestán, hledá pomoc u bohů, nakonec rozhodnutí o jeho nevině; manželské vztahy, nevěra, pomsta
2) Sofokles
- básník, prozaik, 120 tragédií, větší prostor pro hrdiny, psychologie postav
- uvedl třetího herce
- tragédie často spjaty s městem Théby
- díla:
-> Král Oidipus: Oidipus, který nezná svůj osud, se vydá hledat své rodiče; cestou zabije neznámého muže, osvobodí Théby od Sfingy a stane se novým králem města - za ženu si vezme svoji matku; později Théby zachvátí mor a Oidipus hledá vraha - zjistí, že vrahem je on sám (zabil svého otce, který se ho zřekl); nechá se oslepnout a opustí Théby
-> Antigona: dcera krále Oidipa, boj za přirozené mravní zásady, povinnost vůči blízkým, zodpovědnost za své chování, neomezené moc panovníka (strýc Kreont), postavení ženy ve společnosti
3) Euripides
- básník, dramatik, filozof
- zaměřuje se především na ženy, jeho hry jsou pojaty jako první pokus o psychologická dramata
- důraz klade na jednotlivé scény dramatu, zlidštil postavy, vášně, slabosti
- díla:
-> Médeia: drama plné lásky, nenávisti, žárlivosti a pomstychtivosti; žena zrazuje svoji vlast kvůli své lásce; Iason ji nakonec také zradí a ona se mstí zabitím jejich dvou synů a jeho manželky; pomsta, úděl ženy a muže, nespravedlnost v manželství, žal, lítost