Vývoj dramatu ve světě a u nás do konce 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-> Hamlet, kralevic dánský: princ podezírá svého strýce, že zabil jeho otce; pomsta, pesimismus, smysl lidského života, šílenství
-> Othello, benátský mouřenín: láska, nedůvěra, žárlivost, sebevražda
-> Macbeth: lidská chamtivost po moci, zabije krále Duncana, rozhodující souboj, ve kterém je zabit
-> Král Lear: drama, zklamaná otcovská láska, zrada od vlastních dcer
-> komedie s černým humorem:
Půjčka za oplátku, Dobrý konec vše napraví
-> hry s antickými náměty:
Antonius a Kleopatra, Julius Caesar
-> hry s pohádkovými motivy:
Cymbelín, Zimní pohádka, Bouře
4) Klasicismus
- umělecký směr, inspirace antickými ideály, umělecká krása
- vznik ve Francii, racionalismus (Descartes)
- rozlišování vysokých a nízkých žánrů
- vysoké žánry (óda, epos, tragédie) -> život vyšších vrstev, děj z antiky
- nízké žánry (komedie, bajka, satira) -> neurozené postavy, děj ze soudobého života
- drama -> jednota místa, času a děje (podle Aristotela)
- lidé:
1) Pierre Corneille
- tvůrce moderní tragédie, hrdinové jsou silné a svobodné bytosti, nenechají se ovládat
- konflikt vyplývá ze střetnutí osobních citů s nadosobními povinnostmi
- díla:
-> Cid: tragédie, nad citem lásky převládne čest rodiny, dívka chce potrestat vraha svého otce, končí smírem
2) Jean Racine
- základy psychologické tragédie, hrdinky ženy, osudová lidská vášeň, náměty z antiky
- díla:
-> Faidra: zobrazení síly vášně a její důsledky, Faidra miluje nevlastního syna Hippotyla, ona sama si myslí, že její manžel zemřel v cizině a chce se podělit o trůn, Theseus na popud Fairdy vyžene Hippotyla a prosí bohy o potrestání zločinu, Faidra vypije jed a doznává se Theseovi
3) Moliére
- Jean-Baptiste Poquelin
- nižší literatura, psal komedie, inspirace antikou i současností, dramatik, režisér, herec
- 33 komedií, návaznost na frašku a na commedia dell´arte
- soudobá mravní problematika, postavení ženy ve společnosti i v rodině, chorobná lakota
- kritika tehdejší společnosti (církev zneužívá svého postavení, falešná víra, přetvářka, pomluvy, pokrytectví)
- postavy jsou přesvědčivé, nadsázka, charakterové komedie
- díla:
-> Tartuffe neboli Podvodník: veršované komedie, nejodvážnější hra, odhalení pokrytectví
-> Don Juan neboli Kamenná socha: komedie, dobové neřesti a chyby šlechty, rozmařilost
-> Misantrop: komedie, vzdělaný muž naráží na faleš vyšší společnosti, vyšší společnost ho považuje za asociálního podivína, společnost z něj učiní nepřítele lidí (misantropa)
-> Lakomec: komedie, inspirace Zlatým hrncem (Plautus), život měšťanů v Paříži v 17. století, lichvář Harpagon, touha po majetku, lakota, rodinné vztahy, ztráta peněz znamená životní tragédii
5) Preromantismus
- důraz kladen na citové hodnoty, prostý nezkažený člověk, odmítání řádu, návrat k přírodě