2. Logistický oběhový proces
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pokud bude mít podnik materiálů l výrobě zbytečně mnoho, bude to mít negativní vliv na ekonomické výsledky podniku. Finanční prostředky, které má podnik vázány v zásobách materiálů, by mohl využít efektivnějším způsobem.
V rámci zajištění kvalitního řízení toku materiálu je vhodné v podniku rozlišit oddělení nákupu a oddělení zásob.
Oddělení nákupu má za úkol:
Výběr dodavatele
Prověřit dodavatele
Vypracovat dodavatelsko-odběratelské smlouvy
Hledat neustále výhodnějšího dodavatele
Informovat vývoj o novinkách v oblasti nákupu
Faktory působící na nákup:
Podmínky dodávky
Jakost
Množství
Cena
Čas
Dodavatel
Oddělení zásobování musí zajistit:
Dodávku potřebných komponentů (součástí) pro výrobu s ohledem na minimalizaci nákladů
Operativní řízení (materiálové dispozice, manipulace s materiálem) materiálového toku na vstup do podniku
Řízení oblasti materiálů obvykle zahrnuje 4 základní činnosti:
Předvídání materiálových požadavků
Zjišťování zdrojů a získávání materiálů
Dopravení a uložení materiálů do podniku
Monitorování stavu materiálů
Fáze vývoje výrobku
Aby mohla být firma na trhu úspěšná a dokázala držet krok s konkurencí, musí reagovat na potřeby zákazníka. Každý výrobek či služba prochází určitým životním cyklem. Trh je nasycen produkty a je velmi obtížné uplatnit na trhu produkt nový či pozměněný. Vývoj produktu je zdlouhavý a finančně i technologicky náročný.
Fáze vývoje výrobku:
Tvorba námětu
Vývoj a testování koncepce – vypracování námětu a testování na určité skupině zákazníků
Tvorba marketingové strategie – naplánovat cenu, určit distribuční strategii a vytvořit marketingový rozpočet, definovat ziskové cíle, užití strategie „marketingového mixu“ (4P)
Podnikatelská analýza – vyhodnocení potencionálních přínosů, předpokládané náklady
Vývoj výrobku – vyhotovení prototypu – vzorkový 1 výrobek
Testování – nejprve je testován v podniku, následně na vzorku zákazníků (realizace nebo předefinovat námět)
Komercializace – vstup na trh s novým či inovovaným výrobkem
Životní cyklus výrobku
Každý výrobek prochází určitým životním cyklem. Na jednotlivé fáze životního cyklu výrobku je třeba efektivně reagovat, to se týká zejména prodejců.
Fáze životního cyklu výrobku:
Otazníky – uvedení výrobku na trh
Hvězdy – růst výrobku
Dojné krávy – zralost výrobku
Bídní psi – úpadek výrobku
Průběh životního cyklu výrobku:
prodej
čas
Fáze – Typické vysoké náklady, investice do propagace, zisky nulové
Strategie stanovení vyšší prodejní ceny, pokud je výrobek nový, pak po určitou domu nemá konkurenci
Podnik nasadí nízké ceny – záměr získat co největší podíl na trhu, tzv. zaváděcí cena. Tato strategie bývá označována jako „rychlá penetrace“ (rychlé pronikání na trh)