4. Zákaznický servis
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zákaznický servis
Zákaznický servis
Dobrý zákaznický servis podporuje spokojenost zákazníka.
Zákazník – jakýkoli článek logistického řetězce, např. spotřebitel, maloobchod, výrobce, dodavatel, distributor, apod.
Spokojenost zákazníků – Celkové hodnocení zákazníků všech složek marketingového mixu. Zákaznický servis je pouze jeho součástí.
V dobách tvrdé konkurence jsou to právě odlišnosti v oblasti zákaznického servisu, které mohou podniku přinést výraznou výhodu nad konkurencí. Výkonnost služeb zákazníkům je měřítkem toho, jak dobře funguje logistický systém z hlediska vytváření užitné hodnoty času a místa, se zaměřením na vnější zákazníky podniku.
Široké možnosti výběru – prakticky v každém průmyslovém odvětví (od počítačů přes oděvy, potraviny až po auta)
Podnik si nemůže dovolit nějakým způsobem urazit své zákazníky nebo jim nevyhovět. Úroveň servisu má přímý dopad na jeho podíl na trhu, na jeho celkové logistické náklady a v konečném důsledku i na jeho rentabilitu.
Klíčem k dosažení rentability je úspěšně přilákat a zejména udržet si zákazníky.
Získání nového zákazníka je velmi nákladná záležitost.
Prvořadým zájmem by proto mělo být udržení zákazníků současných.
Složky zákaznického servisu
Složky ZS můžeme rozdělit do tří základních skupin: složky přeprodejní, složky prodejní, složky poprodejní.
Předprodejní složky
Písemné prohlášení politiky zákaznického servisu
Předání prohlášení o zákaznickém servisu zákazníkům
Organizační struktura
Pružnost systému – plány pro případ neočekávaných situací
Manažerské aktivity – semináře, workshopy, příručky. Pomoc při řízení stavu zásob, při objednání…
Upozorňování na nedostupnost výrobku
Kvalita obchodních zástupců
Pravidelnost návštěv obchodních zástupců
Monitorování úrovně skladových zásob u zákazníka
Konzultace při vývoji nového výrobku/balení
Pravidelnost kontroly penetrace (tj. proniknutí na trh) výrobku
Sdělování plánovaného data dodávky
Prodejní složky
Snadnost objednávání
Potvrzování (příjmu) objednávek
Doba cyklu objednávky
Spolehlivost doby cyklu objednávky
Zpoždění expedice (výkyvy v cyklu)
Schopnost vyřídit mimořádné/naléhavé objednávky
Kompletnost plnění objednávky
Informování o stavu objednávky
Procento nevyřízených objednávek
Procento dostupnosti/spolehlivosti plnění objednávek
Frekvence dodávek
Včasnost dodávek
Neúplnost dodávek/ztráty při dodávkách
Vyřizování dotazů
Výrobkové náhrady/substituce
Nabídka úvěrových podmínek
Poprodejní složky
Instalace, záruka, úpravy, opravy, náhradní díly
Sledování produktu (evidence toho, kdy, co, komu bylo prodáno. Tyto informace firma potřebuje, když např. potřebuje informovat zákazníky o potencionálním problému nebo když musí stáhnout nebezpečný produkt z prodeje, apod.
Vyřizování reklamací, stížností, vrácené zboží
Dočasná náhrada produktu
Přesnost faktur
Správnost ložení paletových jednotek
Čitelnost údajů na obalech
Kvalita obalů (spotřebitelských nebo skupinových) zboží