6. Aktivní prvky logistických systémů. Bezpečnost práce při logistických operacích.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Za splnění stanovených požadavků v oblasti bezpečnosti práce na pracovišti je odpovědný vedoucí pracovník - mistr na dílně, vyučující praxe na škole,…
Osoby zajišťující prevenci
Do 25 zaměstnanců – sám zaměstnavatel, pokud disponuje potřebnými znalostmi
26 – 500 zaměstnanců – sám zaměstnavatel, pokud splňuje kvalifikační požadavky na odbornou způsobilost (pokud nesplňuje odbornou způsobilost – viz. další)
Nad 500 zaměstnanců – odborně způsobilá osoba k prevenci rizik, je poradním i kontrolním orgánem
Může to být zaměstnanec podniku, nebo subjekt v rámci outsourcované služby, detailně seznámený s prostředím konkrétního podniku, zná specifické potřeby podniku, působí jako poradce a koordinátor a zaměstnavatel se aktivně zapojuje.
Školení zaměstnanců v oblasti BOZP
Součást prevence (dle zákoníku práce)
Detailní seznámení s organizací práce na pracovišti
Ověření správnosti pochopení – test, pohovor
Vstupní školení
V den nástupu do práce
Noví zaměstnanci, brigádníci, stážisti, učni, studenti, praktikanti, sezónní pracovníci
Např. seznámení se s technickými normami, obecně závaznými právními předpisy
Vstupní školení učňů a studentů na praxi, ve škole i mimo školu
Periodické školení – pravidelný cyklus školení, alespoň 1x do roka max.
Mimořádné školení – při přeřazení zaměstnance, při změně výrobního postupu nebo technologie
Doplňková školení – pro vedoucí pracovníky (školení zajišťuje personální oddělení), pro zaměstnance b odborných profesích (školení zajišťují osoby odborně způsobilé, např. revizní technik), nenahrazují periodické školení
Péče o zdraví a systém preventivních prohlídek
Žádný zaměstnanec nesmí vykonávat takovou práci, která by neodpovídala jeho zdravotnímu stavu nebo jeho schopnostem – je nutné si vyžádat stanovisko odborníka – lékaře – při vstupní prohlídce
Zaměstnavatel instruuje zaměstnance, kde a čemu a do jaké lhůty se musí podrobit a musí mu toto umožnit
Systém preventivních prohlídek:
Vstupní – před uzavřením pracovní smlouvy (jestli je schopen vykonávat danou práci), podle zákoníku práce
Preventivní – v pravidelných intervalech po vstupní prohlídce, bez nich nelze pokračovat ve výkonu práce
Řadová – u zaměstnanců, nepodléhajícím preventivním prohlídkám, cca 1x za 5 let
Výstupní – při rozvázání pracovního poměru, potvrzení, že zaměstnanec odchází v dobrém zdravotním stavu, bez podezření na nemoc z povolání
Následná – u zaměstnanců pracujících v takovém prostředí, jehož nepříznivé vlivy se projevují až po delším čase
Osobní ochranné pracovní pomůcky
Opatření vedoucí ke snižování působení rizik v podniku
Nesmí bránit zaměstnancům při výkonu práce
Přidělování dle interního podnikového předpisu (vede se podrobná dokumentace i o nákupu, skladování a výdeji)