16. Legislativa a služby České pošty
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Legislativa a služby České pošty
Legislativa logistických firem (poštovních)
Legislativní normy (obecně platné právní předpisy)
Ústava
Zákon č. 29/2000 Sb. O poštovních službách (poštovní zákon) – stanoví základní podmínky pro činnost pošty
Vyhláška 464/2012 Sb. O základních kvalitativních požadavcích – základní kvalitativní požadavky stanovené Českým telekomunikačním úřadem stanovují základní pravidla kvalitního poskytování poštovních služeb
Nařízení vlády 512/2005 Sb., definuje cenový limit pro universální poštovní službu
Poštovní podmínky – základní poštovní služby, zahraniční podmínky, ostatní služby, ceník
Občanský zákoník
Trestní zákoník – při krádeži nebo podvodu se podle něj řeší spory mezi zákazníkem a poštou, ale i mezi pracovníky pošty a ČP (soudní řízení)
Celní zákon – má zabezpečit ochranu zájmů ČR při vývozu a dovozu zboží
Zákon o bankách
Zákoník práce
Zákon č. 29/2000 Sb. o poštovních službách – jeho platnost je od 1.7.2000 a nahrazuje poštovní Zákon 222/1946 Sb., definuje pojmy – universální poštovní služba, poštovní smlouva, poštovní podmínky
Universální poštovní služba (UPS) – poskytování poštovní služby ve stanovené kvalitě, po celém území ČR i EU za dostupné ceny pro všechny, 5x týdně ( a to min. 1x sběr a 1x dodání). UPS musí být poskytnuta bez jakékoliv diskriminace, reguluje ji stát. Držitelem UPS je Česká pošta, s.p.
Poštovní smlouva – práva a povinnosti vyplývající z poštovních podmínek platných pro zvolenou službu. Nemusí mít písemnou formu.
Poštovní podmínky – každý provozovatel poštovních služeb musí mít v písemné formě zpracovány tzv. poštovní podmínky, podle nichž poštovní služby poskytuje. Tyto podmínky stačí, když jsou uveřejněny na internetu.
Základní kvalitativní požadavky stanovené Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ)- „kvalitativní vyhláška“:
Dostupnost obslužných míst – v prostoru – množství pošt musí být takové, aby pěšky k poště neměl nikdo dál než 2 km, když lze použít linkovou dopravu, může být vzdálenost větší. Množství poštovních schránek je určována následovně:
Obce do 1 tisíce obyvatel – 1 schránka
Obce 1 – 10 tisíc obyvatel – 10 schránek
Nad 10 tisíc obyvatel – nikdo nesmí mít k poštovní schránce dál než 1 km
Dostupnost obslužných míst – v čase – každá schránka musí být vybírána každý pracovní den ve větších městech i v sobotu, neděli a svátky
Rychlost – doba, která uplyne od podání k dodání zásilky. ČTÚ ukládá, aby pokud možno byly zásilky doručeny D+1 správnému adresátovi a stanovuje, aby pošta zajistila v pracovní den 1x c době od 8 do 16 hodin dodání poštovních zásilek.
Přesností – provádět služby správně a bez chyb a tj. zásilku doručit příjemci bez jejího porušení
Spolehlivost – pravidelně a bezpečně přemisťovat zásilky (pravidelný výběr poštovních schránek, pravidelné doručování apod.)