Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16. Legislativa a služby České pošty

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (49.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dobírka

  • Odesílatel zásilky na dobírku požaduje, aby pošta při (před) dodání zásilky vybrala od příjemce zásilky na dobírku stanovenou peněžní částku, tzv. dobírkovou částku

  • Odesílatel na zásilce uvede:

  • Pozn. „Dobírka“, příp. „Dobírka bezdokladová“ a částku číslicemi a slovy

  • Má-li být dobírková částka připsána na účet odesílatele, jeho bankovní spojení

  • Služební nálepka „DOBÍRKA – REMBOURSEMENT“

  • Dobírková částka zní na celé Kč a nemusí být shodná s udanou cenou

  • Nelze v MS

  • ČP odpovídá v případě, že zásilka byla dodána, za peněžní částku ve výši dobírky, a to i tehdy, kdy od příjemce vybrala částku nižší, nebo ji nevybrala vůbec

Zkrácení lhůty (U3, U7, UX, UXP) pro vyzvednutí poštovní zásilky

  • U zapsaných zásilek VS může odesílatel požádat o zkrácení lhůty pro vyzvednutí zásilky, která je běžně 15 kalendářních dnů:

  • Na 3 dny ode dne, kdy byla připravena k vyzvednutí (U3)

  • Na 10 dní ode dne, kdy byla připravena k vyzvednutí (UX)

  • Na 10 pracovních dnů, ode dne, kdy byla připravena k vyzvednutí (UXP)

  • Na 7 dní - u doporučené zásilky standard, doporučené zásilky a doporučené slepecké zásilky VS (U7)

  • Poznámka/nálepka „ULOŽIT JEN 3 DNY“, resp. „ULOŽIT JEN 10 DNÍ“ apod.

Prodloužení lhůty pro vyzvednutí zásilky (LH)

  • U zapsaných zásilek VS – prodloužení lhůty na 1 měsíc

  • U zásilek kde je úložní doba 7 dnů je prodloužení na 15 dnů

  • Poznámka/nálepka „PRODLOUŽIT ÚLOŽNÍ DOBU NA 1 MĚSÍC“ nebo „PRODLOUŽENÍ ÚLOŽNÍ DOBY“

Elektronické oznámení adresátovi

  • ČP adresátovi oznámí (sms, email) informace, týkající se podání, uložení, příp. dodání zásilky

  • Na zásilku a na podací stvrzenku se musí uvést tf. číslo nebo email

Elektronické oznámení odesílateli

  • ČP odesílateli oznámí (sms, email) informace o dodání zásilky

  • Na podací stvrzenku se musí uvést tf. číslo nebo email. Pokud má odesílatel zákaznickou kartu, ČP má tyto informace již k dispozici

Dispozice odesílatele

U zapsaných zásilek VS může odesílatel požádat, aby pošta zásilku:

  • Neukládala a vrátila ihned po marném pokusu o dodání „NEUKLÁDAT“ (NU)

  • Nedosílala (v případě, že adresát změnil svoji adresu, zásilky se nesmějí na jeho novou adresu zasílat i když o dosílku písemně požádal) „NEDOSÍLAT“ (ND)

  • Neprodlužovala lhůtu a zásilka nebyla uložena déle než 1 dnů „NEPRODLUŽOVAT LHŮTU PRO VYZVEDNUTÍ ZÁSILKY“ (NL)

  • „ULOŽIT I KDYŽ JE ADRESÁT NEZNÁMÝ NEBO SE ODSTĚHOVAL“

  • NEVRACET, VLOŽIT DO SCHRÁNKY

  • NEVKLÁDAT DO SCHRÁNKY

  • NEVRACET

Příplatky

U zásilek VS i MS:

  • KŘEHKÉ

  • NESKLADNÉ – u vybraných smluvních podavatelů

  • PRIORITNĚ – pouze zásilky MS

  • NESTANDART – černý obal, jiný tvar než kvádr a krychle, jeden z rozměrů je menší než 0,8 mm

Témata, do kterých materiál patří