16. Legislativa a služby České pošty
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dobírka
Odesílatel zásilky na dobírku požaduje, aby pošta při (před) dodání zásilky vybrala od příjemce zásilky na dobírku stanovenou peněžní částku, tzv. dobírkovou částku
Odesílatel na zásilce uvede:
Pozn. „Dobírka“, příp. „Dobírka bezdokladová“ a částku číslicemi a slovy
Má-li být dobírková částka připsána na účet odesílatele, jeho bankovní spojení
Služební nálepka „DOBÍRKA – REMBOURSEMENT“
Dobírková částka zní na celé Kč a nemusí být shodná s udanou cenou
Nelze v MS
ČP odpovídá v případě, že zásilka byla dodána, za peněžní částku ve výši dobírky, a to i tehdy, kdy od příjemce vybrala částku nižší, nebo ji nevybrala vůbec
Zkrácení lhůty (U3, U7, UX, UXP) pro vyzvednutí poštovní zásilky
U zapsaných zásilek VS může odesílatel požádat o zkrácení lhůty pro vyzvednutí zásilky, která je běžně 15 kalendářních dnů:
Na 3 dny ode dne, kdy byla připravena k vyzvednutí (U3)
Na 10 dní ode dne, kdy byla připravena k vyzvednutí (UX)
Na 10 pracovních dnů, ode dne, kdy byla připravena k vyzvednutí (UXP)
Na 7 dní - u doporučené zásilky standard, doporučené zásilky a doporučené slepecké zásilky VS (U7)
Poznámka/nálepka „ULOŽIT JEN 3 DNY“, resp. „ULOŽIT JEN 10 DNÍ“ apod.
Prodloužení lhůty pro vyzvednutí zásilky (LH)
U zapsaných zásilek VS – prodloužení lhůty na 1 měsíc
U zásilek kde je úložní doba 7 dnů je prodloužení na 15 dnů
Poznámka/nálepka „PRODLOUŽIT ÚLOŽNÍ DOBU NA 1 MĚSÍC“ nebo „PRODLOUŽENÍ ÚLOŽNÍ DOBY“
Elektronické oznámení adresátovi
ČP adresátovi oznámí (sms, email) informace, týkající se podání, uložení, příp. dodání zásilky
Na zásilku a na podací stvrzenku se musí uvést tf. číslo nebo email
Elektronické oznámení odesílateli
ČP odesílateli oznámí (sms, email) informace o dodání zásilky
Na podací stvrzenku se musí uvést tf. číslo nebo email. Pokud má odesílatel zákaznickou kartu, ČP má tyto informace již k dispozici
Dispozice odesílatele
U zapsaných zásilek VS může odesílatel požádat, aby pošta zásilku:
Neukládala a vrátila ihned po marném pokusu o dodání „NEUKLÁDAT“ (NU)
Nedosílala (v případě, že adresát změnil svoji adresu, zásilky se nesmějí na jeho novou adresu zasílat i když o dosílku písemně požádal) „NEDOSÍLAT“ (ND)
Neprodlužovala lhůtu a zásilka nebyla uložena déle než 1 dnů „NEPRODLUŽOVAT LHŮTU PRO VYZVEDNUTÍ ZÁSILKY“ (NL)
„ULOŽIT I KDYŽ JE ADRESÁT NEZNÁMÝ NEBO SE ODSTĚHOVAL“
NEVRACET, VLOŽIT DO SCHRÁNKY
NEVKLÁDAT DO SCHRÁNKY
NEVRACET
Příplatky
U zásilek VS i MS:
KŘEHKÉ
NESKLADNÉ – u vybraných smluvních podavatelů
PRIORITNĚ – pouze zásilky MS
NESTANDART – černý obal, jiný tvar než kvádr a krychle, jeden z rozměrů je menší než 0,8 mm