Poptávka a nabídka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
funkce je nabídková křivka.
1. individuální nabídka – je nabídka jednoho výrobce.
2. dílčí nabídka – je nabídka jednoho zboží od všech výrobců
3. agregátní nabídka – je nabídka všech statků a služeb, které jsou všechny firmy
ochotny a schopny vyrobit při určité cenové hladině, s daným množstvím výrobních
zdrojů a technologií.
Zákon rostoucí nabídky
Nabídková křivka je rostoucí. To znamená, že s růstem ceny určitého zboží se
zvyšuje nabízené množství. Tuto vlastnost nabídkové funkce nazýváme zákon ros-
toucí nabídky.
Proč nabídková křivka roste?
Vyšší cena je podnětem:
- pro výrobce, aby zvýšili množství zboží dodávané na trh,
- pro ty firmy, které kvůli vyšším nákladům zboží nenabízely, aby vstoupily
na trh.
Při růstu ceny se firmy snaží zvýšit svou výrobní kapacitu, aby mohly prodávat více.
Ze dne na den nemohou mít k dispozici dvojnásobné množství strojů, zařízení, budov
apod., mohou však zvýšit počet pracovníků. To povede ke klesajícím výnosům
6
a k růstu nákladů, což lze pokrýt vyšší tržní cenou. Nabídku (resp. nabídkovou křiv-
ku) označujeme S (Supply).
Sestrojení nabídkové křivky podle údajů v tabulce, ve které jsou uvedena měnící se
množství dětských autíček nabízených při různých cenách.
P – cena v Kč
za 1 dětské autíčko
Q – počet prodaných
dětských autíček
150
4000
100
3250
75
2500
50
1250
Tabulka č. 2: nabídka dětských autíček při různých cenách