Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MALÝ PRINC - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (522.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY   

MALÝ PRINC     

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Malý princ           

 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Příběh je členěn do dvaceti sedmi kapitol, pojmenovaných vždy podle hlavního dějového prvku (např. XI Domýšlivec, XXI Liška, XXV 
Studna…).  Děj  je  vyprávěn  v ich-formě  (letec-autor)  i  v er-formě  (cestování  malého  prince  po  planetkách).  Autor  využívá 
spisovného jazyka a jednoduchých slov, text je srozumitelný. Text je bohatý na umělecké výrazové prostředky – personifikace (růže 
mluví), metafory, přirovnání, alegorie atd.  
   
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
V jednoduchém příběhu je Malý princ poměrně volným souborem filozofických úvah, v nichž je s obvyklými hodnotami moderního 
světa (ovládání přírody, egocentrismus, poživačný materialismus, racionalismus, závod s časem) konfrontován pohádkový dětský 
hrdina,  který  vidí  vážnost  a  důležitost  v něčem  jiném:  v hodnotách  „srdce“,  v přátelství,  lásce.  Střet  dětského  světa  se  světem 
dospělých se zde stává v konkrétní rovině školou umění žít, v obecné rovině pak přesahuje v podobenství o možných východiscích 
z pociťované krize člověka v moderní západní civilizaci. Proti tématu osamocenosti je tu kladeno téma lidské potřeby družnosti.  
  
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Malý princ – personifikovaná esence dětské duše – symbolizuje lidskou touhu po štěstí, lásce a naplněném životě: je čistý, nevinný, 
roztomilý,  nezkažený,  citlivý,  věrný,  milující,  křehký,  hodný,  upřímný,  rozumný.  Miluje  svoji  květinu,  která  je  domýšlivá,  a  tak  ji 
načas opouští. Velkou roli v příběhu hraje liška, která představuje moudrost. Nechala se malým princem ochočit, čímž mu ukázala 
význam a vzácnost přátelství. Díky ní pochopil, že květina na jeho planetě, je smyslem jeho života.  
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Světová literatura 1. poloviny 20. století / Světová próza 1. poloviny 20. století     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří