MALÝ PRINC - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY
MALÝ PRINC
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Malý princ
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Příběh je členěn do dvaceti sedmi kapitol, pojmenovaných vždy podle hlavního dějového prvku (např. XI Domýšlivec, XXI Liška, XXV
Studna…). Děj je vyprávěn v ich-formě (letec-autor) i v er-formě (cestování malého prince po planetkách). Autor využívá
spisovného jazyka a jednoduchých slov, text je srozumitelný. Text je bohatý na umělecké výrazové prostředky – personifikace (růže
mluví), metafory, přirovnání, alegorie atd.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
V jednoduchém příběhu je Malý princ poměrně volným souborem filozofických úvah, v nichž je s obvyklými hodnotami moderního
světa (ovládání přírody, egocentrismus, poživačný materialismus, racionalismus, závod s časem) konfrontován pohádkový dětský
hrdina, který vidí vážnost a důležitost v něčem jiném: v hodnotách „srdce“, v přátelství, lásce. Střet dětského světa se světem
dospělých se zde stává v konkrétní rovině školou umění žít, v obecné rovině pak přesahuje v podobenství o možných východiscích
z pociťované krize člověka v moderní západní civilizaci. Proti tématu osamocenosti je tu kladeno téma lidské potřeby družnosti.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Malý princ – personifikovaná esence dětské duše – symbolizuje lidskou touhu po štěstí, lásce a naplněném životě: je čistý, nevinný,
roztomilý, nezkažený, citlivý, věrný, milující, křehký, hodný, upřímný, rozumný. Miluje svoji květinu, která je domýšlivá, a tak ji
načas opouští. Velkou roli v příběhu hraje liška, která představuje moudrost. Nechala se malým princem ochočit, čímž mu ukázala
význam a vzácnost přátelství. Díky ní pochopil, že květina na jeho planetě, je smyslem jeho života.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Světová literatura 1. poloviny 20. století / Světová próza 1. poloviny 20. století