MANAGEMENT A PROFIL MANAŽERA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MANAGEMENT A PROFIL MANAŽERA
Význam managementu
činnost, která prostřednictvím lidí – pracovníků, dosáhne stanovených cílů,
Management je soubor přístupů, názorů, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), směřujících k dosažení soustavy cílů organizace
Úrovně řízení
Top management - Vrcholový management, nejvyšší vedení, které je odpovědné za chod organizace jako celku. Úkolem top managementu je vytváření celkové koncepce podnikání a jednotlivých strategií pro rozvoj podniku, Jeho úkolem je plánování, rozhodování a řízení v dlouhodobém horizontu, zhruba 2 až 5 let
Taktická úroveň - Tvoří ji manažeři střední linie, což jsou obvykle manažeři odpovědní za větších organizačních jednotek nebo určité oblasti, která jde napříč organizací. Typicky manažer kvality, manažer financí a podobně. Jejich úkolem je plánování, rozhodování a řízení ve střednědobém horizontu, zhruba měsíce až 2 roky
Operativní úroveň - Tvoří ji předáci, mistři, projektové manažeři, a manažeři s úzkým rozsahem odpovědnosti. Jejich úkolem je plánování, rozhodování a řízení v krátkodobém horizontu, zhruba na úrovni týdnů až jednoho roku.
Styly řízení
Byrokratický – svou činnost opírá o směrnice, svou autoritu opírá o autoritu nadřízených
Autoritativní - je založen na příkazech a jejich bezpodmínečném dodržování, radí se minimálně s podřízenými
Partnerský (demokratický) - Vedoucí osoba je ve svém snažení velice aktivní, ale ráda si nechává sdělit názor druhých. Nechává jim prostor k vyjádření svých představ. Při závěrečném rozhodování má hlavní slovo manažer. Jeho slovo padne jako poslední a má největší váhu. V tomto stylu používá otevřené otázky (Jaký na to máte názor?)
Liberální - Manažer definuje pouze konečný obecný cíl a všechny cesty k jeho dosažení ponechává pouze na podřízených. Zajímá se pouze o splnění konečného cíle
Sisyfovský – manažer se nedělí o práci se zaměstnanci, protože si myslí, že jen on dokáže zvládnout všechno nejlíp
Typ Kilimandžáro – manažer zdůrazňuje svoji velikost a hledá význam i v banalitách, snaží nás stále upozorňovat na důležitost své práce a to i přes to že jde o jednoduchý úkol
Obecné zásady práce manažera
1. mít jasné cíle (co je nutné provést a jakým způsobem)
2. orientovat se na priority – rozpoznat, co je důležití a to vykonat přednostně – chyby – jednodušší úkoly dřív než složitější, příjemnější úkoly dřív, atd
3. preferovat prevenci – snažit se předcházet problémům (provádět kontrolu),
4. respektovat určující hlas zákazníka – zákazník náš pán, být zodpovědný
Vlastnosti manažera
temperament
inteligence
sociální schopnosti
potřeba řídit
potřeba moci
předvídavost
zdravý úsudek
schopnost komunikace