MARYŠA - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 1 z 3 / Maryša
Co potřebuji ke studiu/přípravě:
studijní příručky z jednotlivých ročníků (Český jazyk a komunikace, Literatura, Kapitoly z literární teorie), poznámky z výuky (sešit),
vypracovanou interpretaci, popř. internet
Jakou má zkouška koncepci:
na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na
neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny)
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!)
VÁVRA (míchá lžičkou a srkne kávy): Od koho je káva?
VÁVROVÁ: Od žida.
VÁVRA: A proč ne ze spolku?
VÁVROVÁ: Měli zavříno.
VÁVRA: Tahle je ztuchlá, nebo co. (Rychle pije)
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY (Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle uměleckého zobrazení skutečnosti i podle formy textu patří Maryša do dramatu, žánrově se jedná o tragédii (?). Text hry je
formován do scénáře (?), objevují se v něm scénické poznámky (?).
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): Maryša, dcera bohatého sedláka Lízala, a Francek, syn domkářky, se mají rádi. Francek je však odveden na vojnu a rodiče přinutí
Maryšu k sňatku s mlynářem, vdovcem Vávrou. Nic nedbají na Vávrovu špatnou pověst, na to, že má tři děti a předešlou ženu bil.
Maryša se dlouho vzpírá, ale nakonec rodičovskému nátlaku podlehne. Manželství ovšem není šťastné. Z krásné dívky se stává
pouhý stín, muže nemiluje a dává mu to znát. Rozvrat se stupňuje tím, že lakomý Lízal nechce zadluženému zeti vyplatit slíbené
věno. Po dvou letech se Francek vrátí a chce s Maryšou obnovit staré zvyky. Narazí však na její odpor, ačkoliv ho doposud miluje.
Teprve, když se Francek nenechává odbýt, přemlouvá ji k útěku do Brna. Vávra po Franckovi střílí, Maryša ve vypjaté situaci svého
muže otráví (otrušík/arsenik v kávě).
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního: Postavy užívají ve značné míře moravských nářečních slov (hanácké, slovácké nářečí). Do hry je začleněna moravská lidová hudba
hraná venkovskou muzikou. Hra má pět dějství v klasickém dramatickém schématu (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa),
děj je soustředěn k hlavní myšlence a spěje rychle k dovršení.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy): V Maryše je realisticky zobrazeno prostředí moravské dědiny a venkovského života. Tragédie vypovídá nejen o přetrvávajících
předsudcích a společenských bariérách, ale i o odhodlání dosud trpělivého člověka se z nich vymanit (manželství uzavřené pro
peníze a majetek nemůže být šťastné…). Drama zobrazuje střet milostného citu, peněz a předsudků v tragickém osudu dívky
donucené rodiči ke sňatku s mužem, kterého nemiluje.