Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MATKA - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (468.61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

KAREL ČAPEK   

MATKA   

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Matka    

Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  Drama o 3 dějstvích je psáno kultivovaným jazykem. Promyšlené dialogy podtrhují námět celé hry. Efektně působí matčino (vlastně 
autorovo) „Jdi!“ v závěru hry.  
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Vrcholné Čapkovo dílo vzniklo v roce 1938. Jedná se o neobyčejně silné dramatické dílo, plné bojovného vlastenectví. Ačkoli se děj 
odehrává  v blíže  neurčené  době  a  místě,  je  drama  naprosto  jednoznačným  varováním  před  hrozbou  války  přicházející 
z fašistického Německa a zcela jasným návodem pro ohroženou vlast: bránit se. Podle dějových indicií, ale také třeba podle jmen a 
názvů míst můžeme konstatovat, že Čapkovo inspirací byla španělská občanská válka (1936 – 1939).    
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Matka Dolores představuje ženu, která má oddaný vztah k rodině jako nejvyšší hodnotě. Láska k mrtvým, obava o živé, laskavost a 
statečnost  unést  bolestné  ztráty,  jakož  i  rozhodné  gesto  v závěru  („Jdi!“)  z postavy  činí  silný  morální  typ  člověka.  Citlivý  Toni  je 
pozorný, má vědomí povinnosti bránit vlast a touhy jít za ni bojovat.  
 
Zařadit  autora  díla  do  literárněhistorického  kontextu  české  literatury,  pohovořit  o  literárněhistorickém  kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitola ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Demokratický proud v próze a dramatu      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří