MATKA - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KAREL ČAPEK
MATKA
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Matka
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního: Drama o 3 dějstvích je psáno kultivovaným jazykem. Promyšlené dialogy podtrhují námět celé hry. Efektně působí matčino (vlastně
autorovo) „Jdi!“ v závěru hry.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Vrcholné Čapkovo dílo vzniklo v roce 1938. Jedná se o neobyčejně silné dramatické dílo, plné bojovného vlastenectví. Ačkoli se děj
odehrává v blíže neurčené době a místě, je drama naprosto jednoznačným varováním před hrozbou války přicházející
z fašistického Německa a zcela jasným návodem pro ohroženou vlast: bránit se. Podle dějových indicií, ale také třeba podle jmen a
názvů míst můžeme konstatovat, že Čapkovo inspirací byla španělská občanská válka (1936 – 1939).
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Matka Dolores představuje ženu, která má oddaný vztah k rodině jako nejvyšší hodnotě. Láska k mrtvým, obava o živé, laskavost a
statečnost unést bolestné ztráty, jakož i rozhodné gesto v závěru („Jdi!“) z postavy činí silný morální typ člověka. Citlivý Toni je
pozorný, má vědomí povinnosti bránit vlast a touhy jít za ni bojovat.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitola ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Demokratický proud v próze a dramatu