Historie obchodu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
10.-12. stol. n.l. - vznikají první města
- vznik prvních českých peněz = denáry (kníže Václav a Boleslavové)
13.-15. stol. n.l. - oddělování maloobchodu od velkoobchodu
- VO - kupci s velkými sady a s napojením na tranzitní obchod (mají větší
specializaci)
- MO - malí kramáři a obchodníci v drobném
14. stol. n.l. - Karel IV.
- přínos Karla IV. pro obchod:
1. svádí do Č2. ech obchodní cesty
3. zakládá nová odvětví hospodářství (vinařství, rybářství…)
4. vysílá do ciziny řemeslníky, aby se nauč5. ili novým technikám
- obchodníci pocházejí především z řad měšťanů a živnostníků a dochází ke vzniku cechů
cech - protikonkurenční zařízení
PŘEKÁŽKY OBCHODU VE STŘEDOVĚKU:
1. špatné a nebezpeč2. né cesty
3. suché a mokré mýto
4. povinná obchodní cesta
5. rozlič6. né míry a váhy
7. různá platidla
8. mílové právo
obchod v době Marie Terezie (1740-1780):
podporuje rozvoj průmyslu a obchodu
zavedla ochranná cla
zavedla na některé druhy zboží zákaz dovozu
povolávala cizí mistry
zřizuje první odborné školy a konzultáty v cizině a staví řádné silnice
1762 - první papírové peníze
1754 - na našem území byly sjednoceny míry a váhy
přínos Josefa II. pro obchod (1780-1790):
pod vlivem francouzského osvícenectví Josef bojoval proti středověkým přežitkům
podporoval volnou konkurenci
zrušil část cechů a některé živnosti prohlásil za svobodné
dochází k rozvoji průmyslu - textilní, železářský, sklářský, cukrovarnický a soukenický
OBCHOD V 19. STOLETÍ:
objevují se první ekonomové, kteří vidí úspěšnou ekonomiku v co největším množství peněz v oběhu
1850- vzniká obchodní a živnostenská komora; slouží k ochraně zájmů obchodníků
1859 - zrušeny cechy
konec 19. století - hospodářská krize, vznikají kartely = dohody vylučující volnou soutěž a
udržující cenu výrobku na potřebné výši
po roce 1921 - dochází k nárůstu obchodů; zejména jeho kvantity
- malí obchodníci zakládají družstva pro lepší konkurenci velkým firmám
20.-30. léta: 1. výroba nových druhů zboží (nábytek, kosmetika…)
2. rozvoj specializace prodeje
3. růst spotřeby obyvatel
4. rozšíření spotřebních družstev
5. vznik velkých obchodních firem
6. zesílení konkurence
po 2. sv. válce (po roce 1948) je soukromý obchod v ČSR likvidován
EVROPSKÝ VÝVOJ PO 2. SV. VÁLCE:
obchod se vyvíjí přirozenou cestou:
1. roste životní úroveň
2. řeší se bytová otázka prostřednictvím výhodných úvěrů
3. domácnosti se vybavují lednič4. kami… => převrat ve způsobu obchodování
5. rozvoj automobilismu => změna objemu nákupu a místa jeho realizace
6. dochází ke změně ve struktuře obratu ve prospěch spotřebního zboží
7. úspora č8. asu při nákupu
9. požadavky zákazníků na moderní obchod - levné a kvalitní zboží; rozšíření sortimentu, ekologické zboží, příjemné prostředí