Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Romain Rolland - Petr a Lucie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (99.05 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Filip – Petrův starší bratr, který se dobrovolně přihlásil do války, dříve byl hodný, měl s Petrem dobrý vztah, ale válka ho změnila v arogantního a sebestředného muže, rád vidí Petra šťastného a zamilovaného

Matka Lucie – rozvedená, má přítele, čeká s ním dítě, pracuje v továrně na munici

4. Téma a motiv díla. Základní dějová linie (zachycení základních bodů příběhu). Zasazení výňatku do kontextu celého díla.

Téma: milostný život za 1. světové války, kontrast války a citu, příběh o dvou mladých lidech, kteří k sobě vzpláli láskou, avšak v nesprávnou dobu

Motiv: nesmyslnost války, mládí, sociální vztahy (Petrův vztah k bratrovi), láska, snaha přežít, utrpení, smrt

Děj:

Při bombardování Paříže se lidé utíkají schovat do podzemních prostor metra. Osmnáctiletý Petr z měšťanské rodiny tam potká Lucii a chytnou se za ruce, když je vyděsí zvuky dopadajících bomb. O několik dní později se znovu náhodně setkají a zamilují se do sebe. Přestože oba vedou nesnadné životy (Petrovi hrozí povolání do armády a Lucie pochází z chudých poměrů), jejich láska je relativně idylická. Sledujeme postupné sbližování milenců, jejich rozhovory i obavy a problémy spojené s rodinnými poměry a probíhající válkou. Petr díky vlivu rozvážnější Lucie dospívá a dívka má pozitivní vliv i na jeho sebestředného bratra Filipa. V závěru se Petr a Lucie rozhodnou na Velký pátek navštívit kostel, chrám svatého Gervásia. Poslouchají tam gregoriánské písně a užívají si vzájemnou blízkost. Posvátnou chvíli však naruší další bombardování. Kostel se zřítí, pohřbí v sutinách všechny návštěvníky a Petr a Lucie umírají ve vzájemném objetí.

Autor v knize popisuje nesmyslnost a zmatenost války a poukazuje na utrpení a strach, který způsobuje, především tedy obyčejným lidem. Zahrnuje zde také problém sociálních tříd, nereálnost lásky Petra a Lucie, společenské předsudky. Jejich láska má být vysvobozením a odpoutáním se od kruté reality života. Autor také poukazuje na to, že i během velké celonárodní krize je možno vypěstovat velmi silný a krásný lidský vztah. Dále zobrazuje Petrovy pocitů, smíření se s vlastním odvodem a nalézání smyslu života v lásce.

5. Jazykové prostředky; tropy a figury.

Jazyk je spisovný, občas se objeví zastaralé či expresivně zabarvené výrazy,

– metafory (např. kovová obluda)

– časté dialogy mezi Petrem a Lucii, přímá řeč

-autor používá přechodníky – dnes je považujeme za zastaralý slovesný tvar (např. „oči maje přivřeny“, „trnouc úžasem“, „nemajíc kdy se bát“…)

– objevují se protiklady (kontrasty) např. hrůzy války x láska

– řečnické otázky

– autor využívá líčení a úvah (vyjádření lásky, popis pocitů, když je člověk zamilován, myšlenky lásky a smrti)

Témata, do kterých materiál patří