Kniha jako propagační materiál
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KNIHA JAKO PROPAGAČNÍ MATERIÁL
Kresba
Výtvarné umění, které zanechává lineární stopu
Nejstarší projev člověka
Vytvářena množstvím kresebných pomůcek na dvourozměrné médium
Výrazové prostředky = linie, bod, skvrna
Spontánnost a rychlost
Nejstarší kresby = Španělsko = jeskyně Altamira = 1879
Druhy kresby
Grifonát = bezděčná kresba na okraji papíru
Skica = rychlá zkratovitá kresba, náčrt
Studijní kresba = kresba dle předlohy
Přípravná kresba = přenáší se na omítku či dřevo
Umělecká = volná, vlastní popud umělce
Techniky kresby
Suché techniky = uhel, rudka, pastel, pastelka = nanášení na podklad za sucha
Mokré techniky = inkoust, tuš, fix = nanášení na podklad za mokra
Kombinované techniky = nanášení na vlhký podklad
Lavírovaná kresba = šrafovaná kresba tuší, rozmývaná vodou
Kolorovaná kresba = kresba tuší, jejíž plochy jsou vymalovány barvou
Proškrabavaná kresba = kresba ostrým hrotem do voskového podkladu
Kreslící prostředky
Tuha = přírodní materiál, v dřevěném nebo umělém obalu = tvrdosti č. 1, 2, HB, B1-8
Křída = pastel – lisovaný barevný prášek s určitým pojidlem – suchý a mastný
Uhel = křehký přírodní materiál ze spalovaných větviček, lisovaný do tyčinek, musí se fixovat
Rudka = lisovaná železná hmota
Mokré
Tuš = směs sází a šelákového pojidla
Inkoust = základem jsou anilinová barviva
Kreslící nástroje
Tuš, pero = ocelové, psací, kreslící, redis, z rákosu, brk, vlasový štětec
Podklad pro kresbu
Papír
Název odvozen od vodní rostliny Cyperus Papyrus – z dřeně stébel vyráběli Egypťané materiál na psaní
Vynalezli ho Číňané na počátku 1. století n.l. = vyráběli ho ze starých hedvábných hader
Vznikl první papírny u nás = doba vlády Karla IV.
V roce 1370 v Chebu = ruční papír s vodoznakem v papírně ve Velkých Losinách = založený rodem Žerotinů
Malba
Technika nanášení barev na podklad v souvislé vrstvě pomocí štětce
Výtvarné umění
Neumělecky = natírání na zeď
Základní výrazové prostředky = barva, barevná plocha, světlo a stín
Druhy malby
Volná = vzniká z popudu umělce - obraz
Užitá = má účel - knižní malba, nástěnná malba, malba na skle
Techniky malby
Suchá
Barevné tužky = vyrábějí se z křídy, mastku nebo kaolinu – smíchání s mletým práškovým barvivem a pojidlem – klovatina či jiné lepidlo. Rozpustné = k lavírování, nerozpustné = kreslení na bílý karton = výkres se středně hrubou strukturou
Barevné křídy a pastely = přechod mezi malbou a kresbou, válcové nebo hranolovité tyčinky, velmi křehké, roztíratelné, z barevných pigmentů, spojeny lepidlem, podkladem je velirový nebo přírodní papír
Voskovky = působí svítivým dojmem, dají se proškrabávat a vzájemně kombinovat
Mokrá
Akvarel = lazurní technika, vodové barvy, jemné odstíny, průzračný = krajinomalba
Olejomalba = používal ji Jan van Eyck, vývin z temper, barvivo s lněným olejem, vznik 15. století, opatření lakovou vrstvou - lesk se zvýší damarovým lakem, ředidlem je terpentýn, tři techniky = 1. – vrstva malba, 2. – alla prima = nejrychlejší způsob olejomalby, 3. pastózní nebo špachtlová technika = nanášení ve vysokých vrstvách
Kvaš = polo krycí technika, přimíchávání běloby nebo křídy a kaolinu do vodové barvy, Picasso
Tempera = matná krycí barva, ředitelná vodou i olejem, rychle zasychá, dle pojidla - vodová, vaječná, škrobová, nanáší se špachtlí nebo štětcem
Enkaustika = rychle usychá, barva smíchána s včelím voskem, malba olejem