Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Kniha jako propagační materiál

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (945.07 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Malířství, malba, kresba, fotografie, grafický design, sochařství, kinematografie

  1. Kompoziční principy

  • Princip ROLE = základní princip obrazu, každý prvek má určitou roli

  • Princip RYTMU = opakování stejných prvků, narušení rytmu působí zajímavě

  • Princip SYMETRIE = rozmístění podobných prvků kolem středu / určité osy

  • Princip KONTRASTU = postavení 2 rozdílných kvantit stejné kvality - významový, emotivní, tonální, barevný

  • Princip PROPORCE = poměr mezi rekvizitami, které použijeme pro posouzení velikosti

  1. Lineární kompozice

  • Fotografické efekty = Sebatierův efekt

  • Z hlediska uspořádání linií je důležité místo pořízení fotografie

  • Změny perspektivy ovlivňují výsledný dojem

  • Umístění přímek v různém směru má různý vliv na kompozici

  • Vodorovné = např. v krajině, uklidňují, potlačují dojem prostoru

  • Svislé = dojem síly, výšky a mohutnosti – zejména v architektuře

  • Sbíhající = navozují větší prostor a dálku, dojem akce a pohybu

  • Zaoblené = vytvoření dynamiky, proudění v obraze, esteticky příjemné, křivka tvaru S = smyčcové nástroje, řeznický hák, prohnutí páteře, ženská postava - spojení více S křivek vzniká vlnovka = vodní hladina, sukně, duny písku

  • Úhlopříčné = dojem prostoru, dynamiky, akce, pohybu, změny

  1. Tonální kompozice

  • Tvar na snímku se vytvoří i bez ohraničující linie, pomoci jiné barvy

  • Tmavá spodní část stabilizuje nebo zatěžkává obraz

  • Nejsvětlejší místa se umisťují k hlavnímu místu pozornosti

  • Světlá plocha se zdá být větší než tmavá

  • Tón plochy se zda být světlejší pokud je obklopen plochou tmavší

  1. Barevná kompozice

  • V lidském oku 2 typy reflektorů = tyčinky – rozlišují intenzitu světla, cca 120 milionů, čípky = barevné vidění, cca 7 milionů

  • Purkyňův jev = nízká hladina osvětlení napomáhá snižovat schopnost rozeznávat barvy – červená, žlutá, modrá

Barvy

  1. Základní = červená, žlutá, modrá

  2. Teplé = červená, oranžová, žlutá

  3. Studené = modrá, fialová, zelená

  4. Kontrastní

  • Červená X zelená

  • Modrá X oranžová

  • Žlutá X fialová

  • Černá X bílá

  1. Harmonické = spojeny do trojúhelníku = žlutá, modrá, červená

  2. Příbuzné = vedle sebe

  3. Pastelové = ředí se bílou barvou

  4. Neutrální = černá, šedá, bílá

Kompoziční techniky

  1. Zlatý řez

  • Ideální proporce

  • Poměr 1:1,6 = hodnota rovna racionálnímu číslu

  • Rozdělení 2 úseček

  • Využíván od renesance

  • Příjemná estetika

  • Výskyt i v přírodě

  1. Pravidlo třetin

  • Cílem je umístit předměty do obrazu, aby byl rozdělen na 3 stejné části

  • Dalším cílem je předměty umístit do průsečíků třetinových linií

  • Základní pravidlo ve fotografii

  1. Pravidlo lichého počtu

  • Lichý počet rekvizit = jedna rekvizita zarámovaná od okolních objektů

  • Využití v reklamě

  1. Pohybová neostrost

  • Zachycení pohyblivých objektů

  • Důraz na pohyb = sport

  • Může vzniknout i omylem

Témata, do kterých materiál patří