NĚMÁ BARIKÁDA - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
JAN DRDA
NĚMÁ BARIKÁDA
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Němá barikáda
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Jazyková a stylová výstavba povídek se pohybuje mezi dvěma póly: je to snaha o reportážní věcnost, která je však zejména ve
vypjatých dějových okamžicích silně patetizována. Živý hovorový jazyk některých povídek zajišťuje rychlý dějový spád, kompozice
odpovídá konstrukcím lidové četby: zhuštěný děj vedoucí někdy k happy endu, někdy ke smrti hrdiny (Včelař). Vypravěč v er-formě
bývá v pozadí, realita je ztvárněna ve zkratce, způsobem blízkým filmovému vidění (rychlé změny úhlu závěru, záznam vizuálních
vjemů + úsečný komentář).
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy): Povídkový soubor zobrazuje odpor českého národa vůči nacistickým okupantům. Pro povídky je typická jednoduchost a
přímočarost, která čtenáři záměrně usnadňuje cestu; je inspirována postupy lidové a dobrodružné literatury. Většina povídek je
poplatná dobové protiněmecké atmosféře (kniha vyšla v r. 1946), a to se odráží v jejich předvídatelném ději, sloužícím místy až k
naivní heroizaci postav. Přesto neleze Drdovu prózu jednoduše odmítnout: jako téměř krystalicky čistý případ politicky a
společensky angažované tvorby je příkladem textu vytvořeného na objednávku mistrovskou rukou, jaká se v dějinách literatury
bohužel tak často dostávala do služeb totalitním režimům.
Charakterizovat hlavní postavy v díle:
Hlavními postavami Drdových povídek jsou obyčejní lidé, kteří se pod tlakem okolností musejí stát hrdiny – ať je to řídící Havlík,
kterého Němci zastřelí, když se snaží skrýt tajnou vysílačku (Včelař), či gymnaziální profesor latiny, odhodlaně vystoupivší proti
teroru heydrichiády (Vyšší princip). Pro postavy povídek (stejně jako pro postavy jiných děl budovatelské prózy, jejíž postupy Drda
předznamenává) je charakteristická důsledná typizace postav. To znamená, že jejich psychologie je poměrně povrchní. Jejich
spektrum je ostatně velmi jednoduše definovatelné – jsou jednoznačně rozděleny na ose dobra a zla: ti zlí jsou vždy Němci, ti
dobří, stateční a odhodlaní pak Češi.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 2. poloviny 20. století / Česká próza 2. poloviny 20. století