Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




NĚMÁ BARIKÁDA - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (475.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 1 z / Němá barikáda       

 
Co potřebuji ke studiu/přípravě:  

  studijní  příručky  z jednotlivých  ročníků  (Český  jazyk  a  komunikace,  Literatura,  Kapitoly  z literární  teorie),  poznámky  z výuky  (sešit), 

vypracovanou interpretaci, popř. internet 

Jakou má zkouška koncepci: 

  na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu                     ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na 

neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o 
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny) 

 
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!) 
 
Vyšší princip „Žáci,“ vykoktal podruhé, škrtě se v límečku, „profesorský sbor mne pověřil… abych… ehm… včerejší… smutnou událost… uvedl… 
na pravou míru… Z hlediska… vyššího principu mravního…“ 
V tu  chvíli  se  k němu  zvedlo  dvacet  párů  očí.  Jako  by  ta  stará,  častým  užíváním  znevážená  fráze  najednou  nabyla  nové,  strašné 
chuti a tvaru. Jako by byla nepřátelstvím, které pokládá mezi ně a sebe. Anebo… S největším úsilím popadl dech. A potom naráz, 
s chvatem tonoucího, jenž se bojí, že bude zahlcen a nedořekne, vykřikl na své žáky:  
„Z hlediska vyššího principu mravního… vám mohu říci jenom jedno: vražda na tyranu není zločinem!“   
 
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY  (Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)    
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle uměleckého zobrazení skutečnosti se jedná o epiku (?), podle formy textu o prózu (?). Žánrově je dílo souborem 11 povídek, 
které zobrazují odpor českého národa vůči  nacistickým okupantům (Třetí fronta, Včelař, Vyšší princip, Hlídač dynamitu, Vesnická 
historie, Nenávist, Padlý beze jména, Pancéřová pěst, Zákeřník, Až vstanou mrtví, Němá barikáda).   
 
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): Předmětem interpretace (a zkoušení) není podrobné převyprávění obsahu jednotlivých povídek. Zaměříme se na povídky: Včelař, 
Vyšší princip, Zákeřník, Němá barikáda.  
Včelař:  Řídící  učitel  Havlík  ukryl  ve  svém  domě  tři  parašutisty,  kteří  v  jeho  včelíně  schovali  vysílačku.  Němci  muže  postříleli  při 
útěku,  pan  Havlík  ale  zůstal,  aby  bránil  co  nejdéle  svůj  dům  a  včelín  se  včelí  královnou.  Vojáci  začali  rozbíjet  úly,  byli  pobodáni 
zuřícím hmyzem. Včely se seskupily na svém chovateli. Pan Havlík nachází včelí královnu mrtvou. „To… jsou… oni… I včelám… berou 
život!“ koktal zdrceně. Když se nevzdal a nevyšel ze zahrady, byl zastřelen, v ruce držel mrtvou včelí královnu. 
Vyšší  princip:  „Vyšší  princip“  je  přezdívka  třídního  učitele  septimánů,  který  je  vyučuje  latině.  Tři  chlapci  z  jeho  třídy  (Havelka, 
Moučka a Ryšánek) byli zatčeni a popraveni za schvalování atentátu na říšského protektora Heydricha. Učitel dostane za úkol, aby 
ve třídě pronesl projev – měl ospravedlnit činy Němců. Místo toho pronese:  „Vražda na tyranu není zločinem… Také já schvaluji 
atentát na Heydricha!“ Tím prokázal své hrdinství. 
Zákeřník: Někdo neznámý střílel z okna děti. Muži se proto rozhodli prohledat všechny domy, odkud mohl zákeřník střílet. Žádného 
Němce ale nenašli. Když byla zastřelena holčička Helenka, zjistili, že nebyl prohledán pokoj staré paní, Němky. Našli v něm jejího 
syna Waltera – lékaře a nyní vojenského důstojníka. Žena ze strachu skočila z okna. Muži vraha uchopili a přikázali mu, aby před 
mrtvým dítětem poklekl a  políbil zem. Místo toho plivl Walter do krvavého obličeje Helenky. Poté se ale ukázal jako zbabělec  – 
prosil o milost a pojídal zem, jak mu přikázali. Poté byl předán partyzánům. 
Němá barikáda: Češi postavili barikádu, aby zastavili postup německého vojska. Zůstali  zde pouze tři kamarádi: policista Brůček, 
Nederland a Franta Kroupa, jenž předtím bojoval ve Španělsku. Němci si mysleli, že je před nimi mrtvá, tedy němá barikáda. Byla 
to ale lest – tři kamarádi do nich začali střílet. Po úspěšném boji zblízka po nich zůstal pouze křídou napsaný nápis NO PASSARAN! 
(NEPROJDOU!) 

Témata, do kterých materiál patří