25. Prodejni cinnost podniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
25. Prodejní činnost podniku
- představuje všechny činnosti, kt. souvisí s přesunem hotových výrobků a služeb od výrobce ke spotřebiteli
- mezi tyto činnosti patří:
1) plánování prodeje
2) personální zajištění prodeje
3) získávání odběratelů a jednání s nimi, uzavírání kupních smluv
4) vyřizování reklamací
5) skladování výrobků
6) expedice
7) fakturace
8) evidence a hodnocení prodeje
9) obchodně technické služby
10) podnikové prodejny
11) propagace
1) plánování prodeje – plán prodeje se sestavuje jako roční a vychází z požadavků odběratelů
- navazuje na marketing, protože základem pro jeho sestavení je průzkum trhu
- sestavuje se jako bilance v Kč
- porovnávají se zdroje (kde výrobky získáme) a potřeby (kolik a komu prodáme)
Plán prodeje
Zdroje prodeje Potřeby - vlastní výroba - tuzemský obchod - počáteční stav - zahraniční obchod mimo oblast EU - konečná zásoba - podniková prodejna CELKEM CELKEM2) personální zajištění prodeje – zaměstnanci firmy, prodejci, kteří mají na starosti konkrétní odběratelské firmy
- dealeři, obchodní zástupci, kteří prodávají zboží na základě zprostředkovatelské smlouvy, dostávají provizi, tj. Odměna z objemu prodaného zboží
- zásilková služba, tj. prodej dle katalogů
- zaměstnanci v maloobchodě, tj. prodavači
3) zisk odběratelů – individuální jednání s odběrateli (obchodní schůzky, telefonická jednání)
- veletrhy, výstavy (setkání mnoha obchodních partnerů, slouží k propagaci firmy)
- burzy (např. CP, drahých kovů, plodinová )
- dražby (aukce) – specifická forma uzavírání obchodů, o výsledné ceně se rozhoduje tzv. licitací (= stanovení ceny na burze, za kolik předmět BUDE prodán, klesající X stoupající)
- internet
4) vyřizování reklamací
- REKLAMACE = domáhání se něčeho, co někomu patří (reklamace vadného výrobku, kt. se řeší výměnou, opravou nebo vrácením částky, zaplacené při nákupu)
- podává se písemně, reklamuje se bezprostředně po zjištění vady nebo do konce záruční lhůty
5) skladování výrobků – sklady slouží k přípravě dodávek jednotlivým odběratelům
- pracovníci skladu výrobky kontrolují, kompletují, označují, balí
6) expedice – výrobky se ve skladu připravují k odběru, nakládají se na dopravní prostředek
7) fakturace – dodavatel vyhotovuje po odeslání výrobků fakturu, tj. doklad o splnění závazku kupní smlouvy
- je podkladem pro zaplacení dodávky
8) evidence a hodnocení prodeje – provádí se v knize odeslaných faktur, kt. slouží k inventarizaci pohledávek
- evidují se odběratelé, kt. jsou v prodlení s placením
- hodnotí se prodej v Kč i v naturálních jednotkách
9) obchodně technické služby – představují poradenskou službu, dopravu, servis, katalogy, prospekty, ceníky, technickou dokumentaci, zaškolování pracovníků, zajišťování náhradních dílů,..