25. Prodejni cinnost podniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
10) podnikové prodejny – prodávají malou část produkce podniku, dostávají se do přímého kontaktu s odběrateli, sledují poptávku a jeho vývoj
11) propagace – cílem je větší prodej výrobků nebo služby, využívá se reklama prostřednictvím různých médií, reklamní tabule, plakáty, výlohy
- přímý marketing prostřednictvím teleshoppingu (nákup zboží prostřednictvím TV vysílání), zásilkových katalogů, internetu
Cesty prodeje = distribuční cesty - představují souhrn všech prostředků, kt. zajišťují tok zboží od výrobce ke spotřebiteli
- distribuční cesta může být:
a) přímá: výrobce → spotřebitel
- výhody: - přímý kontakt a komunikace se spotřebitelem
- nižší distribuční náklady
- nevýhody: - nutnost navázání mnoha kontaktů s velkým počtem odběratelů
- obtíže při reprezentaci výrobků
b) nepřímá: výrobce → mezičlánek → spotřebitel
- výhody: - část prodejních úkonů obstarává mezičlánek, tzn. snížení objemu prací u výrobce
- využití zkušeností mezičlánků
- prodej účinnějším způsobem
- nižší potřeba finančních zdrojů
- nevýhody: - ztráta kontroly výrobce nad zbožím
- riziko neplacení od mezičlánků
- jako mezičlánek funguje zprostředkovatel, kt. vyhledává kontakty mezi výrobcem a spotřebitelem
- maloobchod (obchodní domy, supermarkety, diskontní a katalogové prodejny)
- velkoobchod (tradiční VO, kt. zboží nakoupí a na fakturu prodává odběratelům, převážně MO)
Hodnocení prodeje- každá firma sleduje tyto ukazatele – celkový prodej v penězích, v naturálních jednotkách, zisk firmy, prodej nejdůležitějších výrobků
- důležité je zaměřit se na největší odběratele, kt. firmě zajišťují až 80 % výkonů tzn. objem prodeje
Průběh obchodního případu tvoří tyto fáze
1) uzavření kupní smlouvy
2) realizace dodávky
3) zaplacení
4) řešení případné reklamace
1) uzavření obchodní smlouvy – na základě vzájemného jednání, kt. probíhá písemně, ústně nebo elektronicky
- využívají se tyto dokumenty:
a) poptávka
b) nabídka
c) objednávka
d) potvrzení objednávky
2) realizace dodávky – probíhá v několika krocích:
a) oznámení – zasílají se přepravní dispozice, návěští, zásilky, případně odvolávky
b) expedice – jedná se o přípravu zboží k odběru ve skladu a k nakládání
c) dodání, převzetí a přejímka – používá se dodací list, přepravní doklad (železniční nákladní list, přepravní list)
- u složitějších výrobků jsou vyžadovány tyto doklady:
a) osvědčení – např. jakosti, kt. dokládá, že produkt splňuje požadované normy, zdravotní osvědčení (např. veterinární u zvířat)
b) technická dokumentace a návod k obsluze
c) záruční list – je podmínkou pro uplatnění reklamace, musí být správně vyplněný a potvrzený prodejem, jeho součástí je seznam záručních opraven