25. Prodejni cinnost podniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
d) fakturace
3) zaplacení
a) před dodáním – pro prodávajícího je výhodné, má jistotu zaplacení a získané prostředky může použít pro další činnost
- pro kupujícího je placení předem nevýhodné, protože vydá peníze, ale nemá jistotu, že zboží obdrží
- často se využívá tehdy, když prodávající chce mít jistotu, že zákazník si zboží odebere a že si dodávku časem nerozmyslí
b) při dodání – tzn. placení zboží při jeho převzetí, typické je placení na dobírku (výdej zboží oproti zaplacení)
- používají se doklady, kt. opravňují majitele nakládat se zbožím – faktura, přepravní doklad, doklad o pojištění, certifikát o kvalitě nebo původu zboží, atd.
- pokud kupující zaplatí, obdrží tyto doklady a může si zboží vyzvednout
c) po dodání – úhrada faktury v době splatnosti do 10-14 dnů
- poskytnutí dodavatelského úvěru (doba delší než 30 dní, může být sjednán úrok)
4) řešení případné reklamace – reklamace představuje domáhání se něčeho, co někomu patří
- je to stížnost, hlášení konkrétní vady nebo nedostatku s žádostí o jeho nápravu
- často se jedná o reklamaci vadného výrobku
- náprava se řeší výměnou, opravou nebo vrácením peněžní částky, kt. byla zaplacena při prodeji
- vady členíme na:
a) zjevné – viditelné, např. jiné množství zboží, jiná jakost, provedení, balení, jiný druh zboží
- sepíše se reklamační protokol a závady se vyřeší dle jejich povahy
- dodá se chybějící množství, správný druh zboží, nabídne se sleva, např. za poškozenou dodávku
b) skryté – vady výrobku se projeví v záruční době, např. selhání funkce výrobku
Základní možnosti způsobu prodeje zboží
1) prodej přímo odběratelům – tzn. obyvatelstvu nebo podnikům, kt. je používají ve své činnosti (dřevo, plechy, stroje)
- výrobce je až do okamžiku prodeje vlastníkem zboží
2) prodej obchodní organizaci – kt. se stane jeho majetkem
- obchodní organizace pak prodávají zboží dále odběratelům nebo dalším prodejnám a ty ho pak dodávají odběratelům
- při prodeji obyvatelstvu zboží dodáme proti zaplacení hotově a vystavíme tzv. paragon
- při prodeji organizacím nejčastěji zašleme nabídku – buď sami nebo jako odpověď na poptávku, tj. nabídka vyžádaná
- na nabídku odpoví odběratel objednávkou, a my vystavíme potvrzení objednávky
- společně se zbožím zašleme dodací list a fakturu, což je daňový doklad
Prodej i nákup se zakládají na 2 základních právních předpisech
1) občanský zákoník – upravuje vztahy mezi občany (FO) a mezi FO a PO, upravuje většinu smluv
2) obchodní zákoník – upravuje vztahy v oblasti obchodu a podnikání, mezi podnikateli
Kupní smlouva
- kupní smlouva se uzavírá:
a) ústně – výhodou je rychlé jednání, ale neexistuje písemný doklad
b) písemně – vyhotoví se písemnost, kt. obsahuje všechny náležitosti uvedené v obchodním zákoníku: