Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




25. Prodejni cinnost podniku

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

d) fakturace

3) zaplacení

a) před dodáním – pro prodávajícího je výhodné, má jistotu zaplacení a získané prostředky může použít pro další činnost

- pro kupujícího je placení předem nevýhodné, protože vydá peníze, ale nemá jistotu, že zboží obdrží

- často se využívá tehdy, když prodávající chce mít jistotu, že zákazník si zboží odebere a že si dodávku časem nerozmyslí

b) při dodání – tzn. placení zboží při jeho převzetí, typické je placení na dobírku (výdej zboží oproti zaplacení)

- používají se doklady, kt. opravňují majitele nakládat se zbožím – faktura, přepravní doklad, doklad o pojištění, certifikát o kvalitě nebo původu zboží, atd.

- pokud kupující zaplatí, obdrží tyto doklady a může si zboží vyzvednout

c) po dodání – úhrada faktury v době splatnosti do 10-14 dnů

- poskytnutí dodavatelského úvěru (doba delší než 30 dní, může být sjednán úrok)

4) řešení případné reklamace – reklamace představuje domáhání se něčeho, co někomu patří

- je to stížnost, hlášení konkrétní vady nebo nedostatku s žádostí o jeho nápravu

- často se jedná o reklamaci vadného výrobku

- náprava se řeší výměnou, opravou nebo vrácením peněžní částky, kt. byla zaplacena při prodeji

- vady členíme na:

a) zjevné – viditelné, např. jiné množství zboží, jiná jakost, provedení, balení, jiný druh zboží

- sepíše se reklamační protokol a závady se vyřeší dle jejich povahy

- dodá se chybějící množství, správný druh zboží, nabídne se sleva, např. za poškozenou dodávku

b) skryté – vady výrobku se projeví v záruční době, např. selhání funkce výrobku

Základní možnosti způsobu prodeje zboží

1) prodej přímo odběratelům – tzn. obyvatelstvu nebo podnikům, kt. je používají ve své činnosti (dřevo, plechy, stroje)

- výrobce je až do okamžiku prodeje vlastníkem zboží

2) prodej obchodní organizaci – kt. se stane jeho majetkem

- obchodní organizace pak prodávají zboží dále odběratelům nebo dalším prodejnám a ty ho pak dodávají odběratelům

- při prodeji obyvatelstvu zboží dodáme proti zaplacení hotově a vystavíme tzv. paragon

- při prodeji organizacím nejčastěji zašleme nabídku – buď sami nebo jako odpověď na poptávku, tj. nabídka vyžádaná

- na nabídku odpoví odběratel objednávkou, a my vystavíme potvrzení objednávky

- společně se zbožím zašleme dodací list a fakturu, což je daňový doklad

Prodej i nákup se zakládají na 2 základních právních předpisech

1) občanský zákoník – upravuje vztahy mezi občany (FO) a mezi FO a PO, upravuje většinu smluv

2) obchodní zákoník – upravuje vztahy v oblasti obchodu a podnikání, mezi podnikateli

Kupní smlouva

- kupní smlouva se uzavírá:

a) ústně – výhodou je rychlé jednání, ale neexistuje písemný doklad

b) písemně – vyhotoví se písemnost, kt. obsahuje všechny náležitosti uvedené v obchodním zákoníku:

Témata, do kterých materiál patří