NAKLADATELSKÝ ODBYT
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MATURITNÍ OTÁZKA ČÍSLO 16
NAKLADATELSKÝ ODBYT (OBCHODNÍ POLITIKA, ZPŮSOBY PRODEJE, RABATOVÉ PODMÍNKY, FINANČNÍ KONCEPCE, PROPAGACE A KNIŽNÍ VELETRHY)
Obchodní politika a způsoby prodeje
- nakladatel knihu vyrábí, musí tedy najít způsob jak ji prodat, je proto nezbytně nutné vytvořit si určitý ediční
profil na knižním trhu, určité vymezení a najít si toho svého zákazníka, každé nakladatelství má svého
pracovníka, který řídí odbyt v nakladatelství (vyřizuje prodej, fakturaci…)
- ediční profil nakladatelství – zaměření na určitý typ čtenáře, odbytový pracovník vymýšlí různé způsoby jak
knihu zviditelnit a nabídnout tomu pravému čtenáři..např. inzerce, stánky na veletrzích, určitý typ obchodu
(specializované)
- každé nakladatelství má svou obchodní politiku a různé možnosti distribuce:
prodej v knihkupectví (cesta: nakladatel – tiskárna – knihkupectví – čtenář)
stánek (cesta: nakladatelství – tiskárna – stánek – čtenář)
hypermarkety a supermarkety
přímý prodej (na tento způsob se najme distribuční firma, jejíž pracovník má za úkol nabízet určité tituly do kanceláří, nemocnic, mateřských školek atd. – knihu zde nechá na prohlížení zhruba 2 dny)
tento způsob využívá nakladatel pro omezené množství a typ titulů, ale pokud funguje, velmi výhodné
na dobírku, přes internet
vlastní prodejny nakladatelství, či síť prodejen (u nás jen Fragment + Pemic, cca 10 prodejen)
Rabatové podmínky
- liší se v závislosti na množství a splatnosti
- 28% platí zhruba pro okresní města, 30-33% platí zhruba v Praze (přičemž Luxor asi pod 40%)
- distribuční rabaty - nad 40-50%
Finanční dotace
grant - pro vydání určitého titulu, komise rozhodne o přidělení peněz, je zde nutný přesný rozpočet, většinou
20 – 100 000,-Kč
- jedná se o dotaci pro nekomerční tituly, která je vypsaná ku příležitosti kulturních akcí institucí,
středisek, ministerstev
sponzoři / za inzerci - málokdy, kniha není přílišným nosičem reklamy
- může pocházet od samotného auta, který přispěje na vydání své knihy, nebo od
sponzora, který má na vydání knihy takový (obvykle reklamní) zájem, že ji finančně
podpoří
Propagace
- prostřednictvím inzerce v časopisech zabývajících se literaturou:
Knižní novinky (hlavně pro knihovny, je zde bibliografický soupis)
Knihy (především pro knihkupce)
K – Revue (pro čtenáře)
- dále prostředníctvím inzerátů v literárních časopisech, jako je např. Literární noviny či Host
- výroba edičních plánů
- rozhlas (celkem překvapivě funkční způsob reklamy)
- internet (internetové stránky, možnost objednávek a inzerce)
- odborné časopisy související s tematikou titulu
- TV („Knižní svět“, „333“, avšak málo funkční)
- knižní veletrhy
Knižní veletrhy
Svět knihy Praha
Svět knihy Brno
Havlíčkův Brod
Olomouc – Libri
Dětské knihy Liberec
Město pohádky Jičín
Litoměřice
Lysá nad Labem