Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




NAKLADATELSKÝ ODBYT

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (38.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

MATURITNÍ OTÁZKA ČÍSLO 16

NAKLADATELSKÝ ODBYT (OBCHODNÍ POLITIKA, ZPŮSOBY PRODEJE, RABATOVÉ PODMÍNKY, FINANČNÍ KONCEPCE, PROPAGACE A KNIŽNÍ VELETRHY)

Obchodní politika a způsoby prodeje

- nakladatel knihu vyrábí, musí tedy najít způsob jak ji prodat, je proto nezbytně nutné vytvořit si určitý ediční

profil na knižním trhu, určité vymezení a najít si toho svého zákazníka, každé nakladatelství má svého

pracovníka, který řídí odbyt v nakladatelství (vyřizuje prodej, fakturaci…)

- ediční profil nakladatelství – zaměření na určitý typ čtenáře, odbytový pracovník vymýšlí různé způsoby jak

knihu zviditelnit a nabídnout tomu pravému čtenáři..např. inzerce, stánky na veletrzích, určitý typ obchodu

(specializované)

- každé nakladatelství má svou obchodní politiku a různé možnosti distribuce:

  • prodej v knihkupectví (cesta: nakladatel – tiskárna – knihkupectví – čtenář)

  • stánek (cesta: nakladatelství – tiskárna – stánek – čtenář)

  • hypermarkety a supermarkety

  • přímý prodej (na tento způsob se najme distribuční firma, jejíž pracovník má za úkol nabízet určité tituly do kanceláří, nemocnic, mateřských školek atd. – knihu zde nechá na prohlížení zhruba 2 dny)

tento způsob využívá nakladatel pro omezené množství a typ titulů, ale pokud funguje, velmi výhodné

  • na dobírku, přes internet

  • vlastní prodejny nakladatelství, či síť prodejen (u nás jen Fragment + Pemic, cca 10 prodejen)

Rabatové podmínky

- liší se v závislosti na množství a splatnosti

- 28% platí zhruba pro okresní města, 30-33% platí zhruba v Praze (přičemž Luxor asi pod 40%)

- distribuční rabaty - nad 40-50%

Finanční dotace

  • grant - pro vydání určitého titulu, komise rozhodne o přidělení peněz, je zde nutný přesný rozpočet, většinou

20 – 100 000,-Kč

- jedná se o dotaci pro nekomerční tituly, která je vypsaná ku příležitosti kulturních akcí institucí,

středisek, ministerstev

  • sponzoři / za inzerci - málokdy, kniha není přílišným nosičem reklamy

- může pocházet od samotného auta, který přispěje na vydání své knihy, nebo od

sponzora, který má na vydání knihy takový (obvykle reklamní) zájem, že ji finančně

podpoří

Propagace

- prostřednictvím inzerce v časopisech zabývajících se literaturou:

  • Knižní novinky (hlavně pro knihovny, je zde bibliografický soupis)

  • Knihy (především pro knihkupce)

  • K – Revue (pro čtenáře)

- dále prostředníctvím inzerátů v literárních časopisech, jako je např. Literární noviny či Host

- výroba edičních plánů

- rozhlas (celkem překvapivě funkční způsob reklamy)

- internet (internetové stránky, možnost objednávek a inzerce)

- odborné časopisy související s tematikou titulu

- TV („Knižní svět“, „333“, avšak málo funkční)

- knižní veletrhy

Knižní veletrhy

  • Svět knihy Praha

  • Svět knihy Brno

  • Havlíčkův Brod

  • Olomouc – Libri

  • Dětské knihy Liberec

  • Město pohádky Jičín

  • Litoměřice

  • Lysá nad Labem

Témata, do kterých materiál patří