NAKLADATELSTVÍ JAKO FIRMA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MATURITNÍ OTÁZKA ČÍSLO 14
NAKLADATELSTVÍ JAKO FIRMA (POSLÁNÍ NAKLADATELE A NAKLADATELSKÉHO OBORU, PRÁVNÍ RÁMEC PODNIKÁNÍ V OBORU, KONCEPCE NAKLADATELSTVÍ, VYMEZENÍ NA KNIŽNÍM TRHU, VYTIPOVÁNÍ KNIH PODLE PRODEJNOSTI A POTŘEBNOSTI)
Poslání nakladatele
- šíření kultury mezi lidmi, probouzení zájmu o literaturu, pozvednutí kulturní úrovně národa
- umožnění práce jiným lidem
- zajistit co největší zisk
Právní rámec podnikání v oboru
- zajištění živnostenského listu, také zapsání do obchodního rejstříku
- je třeba si založit konto v bance
- může vstoupit do systému ISBN
- nutný je počáteční finanční vklad
Vymezení knižního trhu
- je nutno se zaměřit na kulturní vyspělost národa, materiální úroveň a kulturní zvyklosti
- změřit velikost kupní síly a podle toho vydávat
Typy knih podle prodejnosti
dojná kráva – pořád se dobře prodává, slovníky, encyklopedie, průvodce, jazykové učebnice, technická
literatura
bestseller – knihy, co se hodně čtou a vycházejí pořád dokola
plevel – standardní, vyjdou jednou, pak už ne
mrtvý pes – neprodávají se vůbec, odpad
Typy knih podle potřebnosti
potřebné – odborné učebnice, právo, náboženství
nepotřebné – beletrie, dětská literatura
Koncepce nakladatelství
ty, co vydávají pouze potřebnou literaturu – Sagit, Scientia, Leda
ty, co vydávají pouze nepotřebnou literaturu – Ivo Železný, BB Art, Albatros
ty, co vydávají mix, těchto možností – většina
- někteří renomovaní autoři mají smlouvu jen s jedním nakladatelstvím, které je zastupuje (Milan Kundera .
Atlantis Brno, Pavel Kohout Mladá fronta, Michal Viewegh – Petrov)
- většina nakladatelství má svou řadu
- výhody řad:
snazší a levnější příprava
z neperiodické publikace je periodická
lépe se propaguje
knihy lze připravit do zásoby
mají shodnou grafiku a rozsah
- nevýhody řad:
vysoká vstupní investice
pomalejší obrat
kromě silných titulů každá řada obsahuje tituly slabé
v případě neúspěchu se proinvestuje mnoho peněz
knihy připravované v dlouhém předstihu i finančně
Vytipování titulů
autor sám nabídne
vlastní iniciativa nakladatele
iniciativa distributora
překlad
- výhody původních knih tkví v tom, že čtenáři mají blíže k autorovi, je možná bližší propagace, je-li autor
známý, znalost prostředí čtenářů
- výhody zahraničních knih – to, co u nás není, jiná prostředí, knihu máme knihu v ruce dříve, než na ní
vynaložíme finance, lze ji lépe odhadnout
Dělení nakladatelství dle velikosti
miniaturní – 2 knihy ročně, většinou to není pro peníze
malé – 10 knih za rok
střední – do pěti zaměstnanců, 50 titulů ročně
velká – Paseka, BB Art, Albatros
Vnitřní struktura nakladatelství
- vývoj:
Redakce, šéfredaktor – vyhledává nové tituly, koordinuje práci podřízených redaktorů
Editor – upravuje a rediguje texty, vymýšlí co se bude dělat
Korektor – oprava chyb v textech