Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




NAKLADATELSTVÍ JAKO FIRMA

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (46.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

MATURITNÍ OTÁZKA ČÍSLO 14

NAKLADATELSTVÍ JAKO FIRMA (POSLÁNÍ NAKLADATELE A NAKLADATELSKÉHO OBORU, PRÁVNÍ RÁMEC PODNIKÁNÍ V OBORU, KONCEPCE NAKLADATELSTVÍ, VYMEZENÍ NA KNIŽNÍM TRHU, VYTIPOVÁNÍ KNIH PODLE PRODEJNOSTI A POTŘEBNOSTI)

Poslání nakladatele

- šíření kultury mezi lidmi, probouzení zájmu o literaturu, pozvednutí kulturní úrovně národa

- umožnění práce jiným lidem

- zajistit co největší zisk

Právní rámec podnikání v oboru

- zajištění živnostenského listu, také zapsání do obchodního rejstříku

- je třeba si založit konto v bance

- může vstoupit do systému ISBN

- nutný je počáteční finanční vklad

Vymezení knižního trhu

- je nutno se zaměřit na kulturní vyspělost národa, materiální úroveň a kulturní zvyklosti

- změřit velikost kupní síly a podle toho vydávat

Typy knih podle prodejnosti

  • dojná kráva – pořád se dobře prodává, slovníky, encyklopedie, průvodce, jazykové učebnice, technická

literatura

  • bestseller – knihy, co se hodně čtou a vycházejí pořád dokola

  • plevel – standardní, vyjdou jednou, pak už ne

  • mrtvý pes – neprodávají se vůbec, odpad

Typy knih podle potřebnosti

  • potřebné – odborné učebnice, právo, náboženství

  • nepotřebné – beletrie, dětská literatura

Koncepce nakladatelství

  • ty, co vydávají pouze potřebnou literaturu – Sagit, Scientia, Leda

  • ty, co vydávají pouze nepotřebnou literaturu – Ivo Železný, BB Art, Albatros

  • ty, co vydávají mix, těchto možností – většina

- někteří renomovaní autoři mají smlouvu jen s jedním nakladatelstvím, které je zastupuje (Milan Kundera .

Atlantis Brno, Pavel Kohout Mladá fronta, Michal Viewegh – Petrov)

- většina nakladatelství má svou řadu

- výhody řad:

  • snazší a levnější příprava

  • z neperiodické publikace je periodická

  • lépe se propaguje

  • knihy lze připravit do zásoby

  • mají shodnou grafiku a rozsah

- nevýhody řad:

  • vysoká vstupní investice

  • pomalejší obrat

  • kromě silných titulů každá řada obsahuje tituly slabé

  • v případě neúspěchu se proinvestuje mnoho peněz

  • knihy připravované v dlouhém předstihu i finančně

Vytipování titulů

  • autor sám nabídne

  • vlastní iniciativa nakladatele

  • iniciativa distributora

  • překlad

- výhody původních knih tkví v tom, že čtenáři mají blíže k autorovi, je možná bližší propagace, je-li autor

známý, znalost prostředí čtenářů

- výhody zahraničních knih – to, co u nás není, jiná prostředí, knihu máme knihu v ruce dříve, než na ní

vynaložíme finance, lze ji lépe odhadnout

Dělení nakladatelství dle velikosti

  • miniaturní – 2 knihy ročně, většinou to není pro peníze

  • malé – 10 knih za rok

  • střední – do pěti zaměstnanců, 50 titulů ročně

  • velká – Paseka, BB Art, Albatros

Vnitřní struktura nakladatelství

- vývoj:

  • Redakce, šéfredaktor – vyhledává nové tituly, koordinuje práci podřízených redaktorů

  • Editor – upravuje a rediguje texty, vymýšlí co se bude dělat

  • Korektor – oprava chyb v textech

Témata, do kterých materiál patří