Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1) platon, aristoteles - maturitní otázka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Vrchol filosofie v antickém Řecku a její vliv na další vývoj evropského myšlení – Platón, Aristoteles

Platón

byl: HUMANISTA – schopnost poznání ideje má každý z nás

IDEALISTA – vládnout by měli filosofové, protože jsou moudří a krásní

K filozofii jej přivedl Sokrates (byl jeho dlouholetým žákem) – inspiroval jej svými názory na člověka, společnost a politický život

Založil v Athénách Akademii (vyučovala se zde bezplatně matematika, astronomie, filozofie), ze které se stala nejvýznamnější filozofická škola v Řecku

Pracoval formou dialogu

Jako 1. chtěl vzdělání a výchovu pro děti

IDEJE = jsou dokonalé jsoucna, jsou neměnné a nezávislé na hmotném světě

  • jsou pravzory věcí, formy, obecné rysy bytí

tvrdil, že hmotný svět je napodobeninou světa idejí

Duše - Podle Platóna je duše nesmrtelná, okřídlená a vybírá si člověka → život už prožila a tím že skočí do dalšího člověka zapomene (anamnésis)

Svět Idejí x Svět smyslový

Svět idejí:

  • Je to svět předchozí

  • Snaží se dojít k ideji krásy

  • Podobenství o jeskyni

Svět smyslový:

  • Je to svět, ve kterém žijeme právě teď

Nauka o rozpomínání (anamnésis)

  • Platón tvrdí, že člověk má věčnou duši, která před pádem do těla (tj. narozením člověka) pobývala v blízkosti idejí

  • Všechno co objevujeme rozumem, není nic nového ale vzpomínkou duše na idedje

  • „podobenství o jeskyni“ v Ústavě – obraz lidského života a poznání

  • je pokládán za klíč k pochopení Platónovy ontologické koncepce

  • teprve tehdy, až nás někdo či něco donutí vyjít z "jeskyně" uvidíme, že není všechno tak, jak jsme si mysleli, začneme uvažovat a uvědomíme si, co je pravá skutečnost

  • k pravému poznání dojdeme až tehdy, kdy zapojíme kromě smyslů také rozum

  • vězením je náš obvyklý způsob života - pouhý stín je naše okolí, jak nám ukazují smysly - výstup a pohled na věci nahoře znázorňuje vzlet duše do světa idejí

Rozum – ženy a muži mají stejný rozum

  • K pravému poznání dojdeme jedině tehdy, až zapojíme rozum (rácio)

Platónova Gnoseologie

  • Úkolem filosofie je snaha odpoutat se od smyslového světa a usilovat o poznání idejí → nejdůležitější ideja je ideja dobra → nejhodnotnější je když je spojena s krásou

  • k poznání idejí se může povznést pouze ten, kdo má filozofický pud, tzv. erós

  • erós= filosofický pud k tomu, abychom dospěli k dobru

Idealistická představa o státu

→ systém kast (Indie)

→ stát měl 3 úlohy – hospodaření, obrana, řízení rozumem – tomu odpovídají 3 přirozené stavy (řemeslníci, strážci, vládci)

→ stát porovnával s tělem

→ve státě musí vládnout rozum ztělesněný vládci (filozofy), kteří mají duši, u které převládá rozum, a jsou nejblíže pochopení ideje dobra

→ jeho ústava je aristokracie (vláda nejlepších), je také dokonalou demokracií (všichni mají stejnou možnost dosáhnout nejvyšších míst)

Témata, do kterých materiál patří