Filozofie - test
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Existence Boha
• snaha dokázat existenci božstev
• středověk vychází z dogmatu, že Bůh existuje
• a následně se jeho existenci snaží podložit logickými argumenty
• Důkazy Boží existence:
1) Anselm z Canterbury – ontologický důkaz – dokazování jeho existenci,
nejdokonalejší bytost
2) Tomáš Akvinský – kosmologický důkaz z pohybu – vše co se hýbe musí mít
prvního hybatele – Bůh
3) kosmologický důkaz ze zřetězení příčin – nic nevzniká z ničeho, všechno
musí mít první příčinu
4) kosmologický důkaz z nahodilosti a nutnosti – některé věci existují
nahodile, ale něco musí být nutně existující – Bůh
5) kosmologický důkaz ze stupňovitosti bytí – některé věci jsou lepší,
pravdivější nebo dokonalejší než jiné
6) teleologický důkaz – svět vykazuje inteligentní uspořádání, podobně jako
hodinky a ty musel někdo navrhnout, stejně tak vesmír musel být navržen
inteligentním tvůrcem (Bohem)
Spor o univerzálie
• vrcholný středověk
• spor o původ obecných pojmů
• realisté – obecné pojmy reálně existují (v mysli)
• nominalisté – obecné pojmy jsou jen jména
• návaznost na antiku
Tomáš Akvinský a jeho bezprostřední kritikové
Tomáš Akvinský (1225 – 1274)
• ústřední postava vrcholné scholastiky
• vytvořil rozsáhlý metafyzický systém – tomismus (usiluje
o racionální spojení aristotelismu a platonismu)
• filozofie je schopna potvrdit křesťanské učení
• rozum je podřízen víře, přirozenost milostí Boží, filozofie teologii, stát církvi
• dva druhy poznání – založené na Písmu svatém a přirozeném světle rozumu
Ctnosti
1) Rozumové ctnosti – souvisí s rozumem a poznáním pravdy
2) Mravní ctnosti – řídí vůli a vášně, pomáhají konat dobro
3) Nadpřirozené ctnosti – darované bohem, přesahuje přirozený rozum
- integrace všech ctností vede k uvědomění si lásky k Bohu a jeho poznávání
Svědomí
• vědění je součást svědomí
• ve svědomí je naše výchova, filozofický pohled na skutečnost a praktická znalost
Mistr Jan Eckhart z Hochheimu
• Na počátku bylo slovo (logos) – předpoklad jednoty Boha a intelektu
• Neřeší Boha, ale „božství“ – jedno, beztvaré a tajemné
• Božství je tok, proudění – Bůh se vlévá do lidské duše
• Lidská duše jednou splyne s Bohem – je věčná
• Mezi Bohem a člověkem tak vzniká zvláštní rovnost
• Člověk se má uzavřít do vnitřní samoty a pronikat vším jsoucnem až k obrazu
Boha
• Tento obraz pak máme zpětně promítat do sebe sama
• Nejde tedy o půst a vnější skutky, ale o vnitřní meditaci
Jan Duns Scotus
• Kritik Tomáše Akvinského – problém identity jednotlivých jsoucen
• Tatost = jedinečnost konkrétní věci, lidskost dělá člověka člověkem, ale tatost
dělá tento konkrétní člověk tím, kým je