Sociální fenomény a procesy
DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (12.57 kB)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Fenomén = výrazný jev ve společnosti
V současnosti řada sociálních fenoménů: životní prostředí, rodina, práce, masmédia, rozvody manželství, nesezdaná soužití, odívání a móda, sociální sítě, migrace…
Životní prostředí
Systém složený z přírodních, umělých a sociálních složek materiálního světa, které jsou nebo mohou být s uvažovaným objektem ve stálé interakci: vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů. Včetně člověka a je předpokladem jejich dalšího vývoje.
Práce
Uvědomělá a cílevědomá činnost lidí- k upotřebení lidských potřeb
Má řadu soc. aspektů a souvislostí:
Jejím prostřednictvím lidé uspokojuje řadu svých sociálních potřeb (seberealizace, sociální styk, potřeba uznání..)
Probíhá v určitém společenské prostředí
Materiál. Pomůcky pro práci (nářadí, stroje, materiál..)= výsledek pracovní činnosti druhých lidí
Sama o sobě = významná společenská hodnota/bezdomovci/
Pracující člověk= společenský produkt (osobnost formována prostřednictvím, získání kvalifikace, vzdělání..)
Masmédia
Hromadné sdělovací prostředky- slouží k předávání informací najednou velkým skupinám lidí (k masové komunikaci)
Patří sem především:
Noviny, tisk
Rozhlas
Televize
Film
Internet
Veškerá mediovaná sdělení = interpretace- tvůrci mediálního sdělení (filmaři, novináři..) předkládají dvé interpretace toho, kdo je důležitý a co je významné
Podílejí se na socializaci jedince, na jeho formování a na utváření podoby společnosti a vztahů, které v ní panují
Předkládání hodnoty a normy, o které se opírá společnost
Dokážou ovlivnit jednání a chování lidí
Vstupují do sociální
Vliv médií na společnost
Pozitivní
Informace
Zábava
Socializace
Negativní
Násilné obsahy
Riziko zneužití moci
Manipulace
Počet televizí v ČR:
550/100 obavatel
Masmédia= významná součást života- spolutvůrci obrazu světa kolem nás
Skrze média poznání světa, zábava, vzdělání, trávení volného času..
Našimi společníky od raného dětství do konce života
(nevědomě) ovlivňují naše životní potřeby, postoje, hodnotné měřítky, určují spol. trendy, vytvářejí kulty hvězd
Nebezpečí médií
Časté a promyšlené podsouvání takového vidění světa, které je zkreslené a tendenční- potřeba mediální gramotnosti
Poznání fungování médií, jejich kritické hodnocení, principy, fungování reklamy, orientace v mediálních žánrech…
Mediální instituce
Jakákoli instituce, hierarchizovaná organizační struktura (v případě médií např. ČT, Nova, vydavatelství novin, časopisů, knih apod.)
Mediální instituce= zdroj mnoha typů sdělení , která přijímáme a s nimiž nějak nakládáme- vytvářejí mediální průmysl- knihy, noviny, filmy, počítače,..
Mnoho institucí dneška= konglomeráty (součást sbírky společností, jež jsou spolu vlastnicky spojené, ale nemusí všechny nevyhnutelně operovat v oblasti médií)