Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociální fenomény a procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (12.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Fenomén = výrazný jev ve společnosti

  • V současnosti řada sociálních fenoménů: životní prostředí, rodina, práce, masmédia, rozvody manželství, nesezdaná soužití, odívání a móda, sociální sítě, migrace…

Životní prostředí

  • Systém složený z přírodních, umělých a sociálních složek materiálního světa, které jsou nebo mohou být s uvažovaným objektem ve stálé interakci: vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů. Včetně člověka a je předpokladem jejich dalšího vývoje.

Práce

  • Uvědomělá a cílevědomá činnost lidí- k upotřebení lidských potřeb

  • Má řadu soc. aspektů a souvislostí:

  • Jejím prostřednictvím lidé uspokojuje řadu svých sociálních potřeb (seberealizace, sociální styk, potřeba uznání..)

  • Probíhá v určitém společenské prostředí

  • Materiál. Pomůcky pro práci (nářadí, stroje, materiál..)= výsledek pracovní činnosti druhých lidí

  • Sama o sobě = významná společenská hodnota/bezdomovci/

  • Pracující člověk= společenský produkt (osobnost formována prostřednictvím, získání kvalifikace, vzdělání..)

Masmédia

  • Hromadné sdělovací prostředky- slouží k předávání informací najednou velkým skupinám lidí (k masové komunikaci)

  • Patří sem především:

  • Noviny, tisk

  • Rozhlas

  • Televize

  • Film

  • Internet

  • Veškerá mediovaná sdělení = interpretace- tvůrci mediálního sdělení (filmaři, novináři..) předkládají dvé interpretace toho, kdo je důležitý a co je významné

  • Podílejí se na socializaci jedince, na jeho formování a na utváření podoby společnosti a vztahů, které v ní panují

  • Předkládání hodnoty a normy, o které se opírá společnost

  • Dokážou ovlivnit jednání a chování lidí

  • Vstupují do sociální

Vliv médií na společnost

Pozitivní

  • Informace

  • Zábava

  • Socializace

Negativní

  • Násilné obsahy

  • Riziko zneužití moci

  • Manipulace

  • Počet televizí v ČR:

  • 550/100 obavatel

  • Masmédia= významná součást života- spolutvůrci obrazu světa kolem nás

  • Skrze média poznání světa, zábava, vzdělání, trávení volného času..

  • Našimi společníky od raného dětství do konce života

  • (nevědomě) ovlivňují naše životní potřeby, postoje, hodnotné měřítky, určují spol. trendy, vytvářejí kulty hvězd

Nebezpečí médií
  • Časté a promyšlené podsouvání takového vidění světa, které je zkreslené a tendenční- potřeba mediální gramotnosti

  • Poznání fungování médií, jejich kritické hodnocení, principy, fungování reklamy, orientace v mediálních žánrech…

Mediální instituce
  • Jakákoli instituce, hierarchizovaná organizační struktura (v případě médií např. ČT, Nova, vydavatelství novin, časopisů, knih apod.)

  • Mediální instituce= zdroj mnoha typů sdělení , která přijímáme a s nimiž nějak nakládáme- vytvářejí mediální průmysl- knihy, noviny, filmy, počítače,..

  • Mnoho institucí dneška= konglomeráty (součást sbírky společností, jež jsou spolu vlastnicky spojené, ale nemusí všechny nevyhnutelně operovat v oblasti médií)

Témata, do kterých materiál patří