Stredověká filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
20.
Středověká filosofie
- periodizace
- křesťanský pohled na svět
- spor o univerzálie
- vybraní filosofové
Středověk: 476 -1492
- Vyrostlo křesťanství a je nutno je dějinně chápat na základě mnohotvárných východních náboženských tradic (ve Starém zákoně jsou myšlenky, ve kterých různá bádání rozpoznala arabský, babylonský a perský původ).
Křesťanství bylo uznáno státem za císaře Konstantina Velikého (323-337) a křesťanství začalo být vůči pohanství protěžováno – r.392 všeobecný zákaz pohanských obětí (v této době se křesťanství prosadilo ve všech městech Římské říše).
Základy evropské kultury: římské říše a právo + řecká vzdělanost + vycházející křesťanství + síla keltských, germánských a slovanských kmenů
Co je to křesťanství (otázka náboženství)!
Hlavní periody středověké filosofie:
1) patristika (od lat. pater = otec) – od apoštolské doby do r. 800
- 1. Období – položení základů jednotlivé církve, stanovení základních křesťanských dogmat, období končí r. 325 (niceský koncil)
- 2. Období – Sv. Augustin; zpracování pevných základních dogmat v jednotný systém křesťanské dogmatiky a filosofie
2) scholastika (scholastici – učitel ve škole) – od r. 800 do r. 1500
- 1. Období – raná scholastika – od 9. st. – 12. st. – vytvoření specifické scholastické metody, těsné spojení filosofie a teologie
- 2. Období – vrcholná scholastika – 13. st. – vliv arabské a židovské filosofie; hl. postavy: Albert Veliký, Tomáš Akvinský
- 3. Období – pozdní scholastika – 14. a 15. st. – rozklad středověké filosofie vlivem nominalismu; křesťanská mystika – Eckhart
1) období patristiky
- protiklad antického a křesťanského duchovního postoje
- Bůh a člověk – Řecko: různé představy o božské bytosti:prameň Heraklitos, Aristoteles „první hybatel“, panteismus stoiků, Plotinos – bůh je jediný skutečný a vše ostatní je odlesk.
a) Křesťanství pojímá Boha jako všemohoucího stvořitele, který svou vůlí stvořil svět z ničeho.
b) Křesťanský Bůh je Bohem zcela osobním – osoba k němu mluví jako osoba k osobě jiné – tato myšlenka je antice cizí
c) Křesťanský Bůh je milostný a spásný – člověk mlže bojovat vlastními silami proti zlu, ale nemůže být od něho vysvobozen, spasen – spásy lze dojít jen Boží milostí ve sjednocení s Božím Synem (opak od Antiky, kde učili, že člověk může vlastními silami dojít k blaženosti)
- Člověk ve vztahu k člověku – „Miluj bližního jako sebe samého“ – v křesťanství se tato slova vztahují na všechny lidi
- Člověk a svět – Stoikové a Epikúros hledali cíl a smysl lidského života na tomto světě. Křesťanství vztahuje život k mimosvětskému, transcendentnímu Bohu a k cíli, jímž je vykoupení.
Aby se křesťanství mohlo prosadit, muselo získat i vzdělance. Muži, kteří ho poprvé podnikli se nazývají Apolgeti, obránci křesťanství proti pohanským předsudkům vzdělanců.