Psychologie učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
6.
Psychologie učení
- pojem učení
- druhy učení
- problematika efektivního učení
- faktory ovlivňující učení
1.Pojem učení
- psychologie učení – součást obecné psychologie a pedagogické psychologie
- učení se odehrává v průběhu celého života cíleně nebo neúmyslně; učení je tendence ke změně chování na základě osvojení si osobní zkušenosti
- učení – je proces získávání, osvojování, pozměňování a upevňování nových zkušeností, vědomostí, dovedností, návyků a utváření jedince v průběhu jeho života
- vědomosti – jsou soustavy představ,pojmů a informací, které si člověk osvojil
- dovednosti – dílčí předpoklady pro vykonávání určité činnosti – dovednosti senzorické (zdokonalené vnímání-rozlišní barev,..), senzomotorické (koordinace vnímání a pohybu-psaní, čtení,..) a sociální (rozpoznat z výrazu tváře druhého člověka jeho pocity)
- návyky – zautomatizovaná činnost
- k učení dochází na základě zkušeností
- učení je : záměrné a bez záměru, spontánní a řízené, vedoucí k pozitivním výsledkům a vedoucí k negativním výsledkům
2. Druhy učení
- Druhy učení z hlediska pedagogicko-psychologického:
1) senzomotorické – učení se různým pohybovým činnostem (učení se kreslit,šít,..)
2) učení se poznatkům (vědomostní) – osvojování poznatků o přírodě, společnosti, apod.
3) intelektové učení – rozvíjí myšlenkové procesy, intelektové dovednosti a schopnosti
4) sociální učení – učení se žití mezi lidmi,spolupráce a vycházení s lidmi
- Další dělení učení:
- podmiňováním – zakladatel I.P.Pavlov – pokus se psy – podmíněná reakce =podmíněný reflex, pří neopakování může tento reflex vyhasínat, ale lze jej znovu oživit
- pokusem a omylem – B.F.Skinner – programové učení – postupné směřování k cíli po malých krocích,přičemž je využíváno odměn a trestů; programové učení je založeno na 4 principech: malé kroky, aktivace naučeného, průběžné zpevňování(zpětná vazba) a individuální tempo
- senzomotorické – smyslově pohybové, díky němu zvládáme učení náročné na koordinaci vjemů s pohyby; člověk se opírá o slovní instrukci ; důležitá je zpětná vazba(kontrola)
- verbální – slovní učení, plně rozvnuto jen u člověka, zabýval se jím Hermann Ebinghaus – zkoumal paměťové mechanismy při zapamatování nesmyslných a nesouvisejících slabik – to, co nám nedává smysl zapomínáme nejdřív
- důležitý prostředek komunikace, nedostatky ve verbálním učení:nedostatečná vývoj myšlení, bariéry v komunikaci
- jazyková kompetence – B.Bernstein – děti se poměrně brzy naučí zvládat mateřský jazyk; rozvinutý a omezený
- pojmové – založeno na naší vnitřní myšlenkové aktivitě; myslíme v pojmech – pojmy nám umožňují myšlenkově uchopit určitou třídu jevů