Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie učení

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (53 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

6.

Psychologie učení

- pojem učení

- druhy učení

- problematika efektivního učení

- faktory ovlivňující učení

1.Pojem učení

- psychologie učení – součást obecné psychologie a pedagogické psychologie

- učení se odehrává v průběhu celého života cíleně nebo neúmyslně; učení je tendence ke změně chování na základě osvojení si osobní zkušenosti

- učení – je proces získávání, osvojování, pozměňování a upevňování nových zkušeností, vědomostí, dovedností, návyků a utváření jedince v průběhu jeho života

- vědomosti – jsou soustavy představ,pojmů a informací, které si člověk osvojil

- dovednosti – dílčí předpoklady pro vykonávání určité činnosti – dovednosti senzorické (zdokonalené vnímání-rozlišní barev,..), senzomotorické (koordinace vnímání a pohybu-psaní, čtení,..) a sociální (rozpoznat z výrazu tváře druhého člověka jeho pocity)

- návyky – zautomatizovaná činnost

- k učení dochází na základě zkušeností

- učení je : záměrné a bez záměru, spontánní a řízené, vedoucí k pozitivním výsledkům a vedoucí k negativním výsledkům

2. Druhy učení

- Druhy učení z hlediska pedagogicko-psychologického:

1) senzomotorické – učení se různým pohybovým činnostem (učení se kreslit,šít,..)

2) učení se poznatkům (vědomostní) – osvojování poznatků o přírodě, společnosti, apod.

3) intelektové učení – rozvíjí myšlenkové procesy, intelektové dovednosti a schopnosti

4) sociální učení – učení se žití mezi lidmi,spolupráce a vycházení s lidmi

- Další dělení učení:

- podmiňováním – zakladatel I.P.Pavlov – pokus se psy – podmíněná reakce =podmíněný reflex, pří neopakování může tento reflex vyhasínat, ale lze jej znovu oživit

- pokusem a omylem – B.F.Skinner – programové učení – postupné směřování k cíli po malých krocích,přičemž je využíváno odměn a trestů; programové učení je založeno na 4 principech: malé kroky, aktivace naučeného, průběžné zpevňování(zpětná vazba) a individuální tempo

- senzomotorické – smyslově pohybové, díky němu zvládáme učení náročné na koordinaci vjemů s pohyby; člověk se opírá o slovní instrukci ; důležitá je zpětná vazba(kontrola)

- verbální – slovní učení, plně rozvnuto jen u člověka, zabýval se jím Hermann Ebinghaus – zkoumal paměťové mechanismy při zapamatování nesmyslných a nesouvisejících slabik – to, co nám nedává smysl zapomínáme nejdřív

- důležitý prostředek komunikace, nedostatky ve verbálním učení:nedostatečná vývoj myšlení, bariéry v komunikaci

- jazyková kompetence – B.Bernstein – děti se poměrně brzy naučí zvládat mateřský jazyk; rozvinutý a omezený

- pojmové – založeno na naší vnitřní myšlenkové aktivitě; myslíme v pojmech – pojmy nám umožňují myšlenkově uchopit určitou třídu jevů

Témata, do kterých materiál patří