Psychologie učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- vůle je soubor volních procesů a volních vlastností, které zajišťují dosahování cílů a řízení
činnosti k nim směřující, zvláště v situacích, kdy je zapotřebí překonávat překážky
b) kognitivní (poznávací) procesy
vnímání
- psychický proces aktivního odrazu (ve vědomí) vnějšího světa i změn v našem vlastním těle
Prostřednictvím smyslových orgánů
- psychický proces, kterým poznáváme to, co v přítomném okamžiku působí na naše
smyslové orgány
- výsledkem vnímání je vjem
- počitek znamená odraz některého jednotlivého znaku předmětu nebo děje působícího na
smyslový orgán (př.počitek tepla, nakyslé chuti)
- funkce vnímání: tvarové rozpoznávání (ve vědomí odrážíme, co jsou konkrétní objekty,př. kočka
Prostorová lokalizace (kde jsou objekty, odkud přichází zvuk)
Percepční konstanta (zajišťuje stabilitu našeho vjemu, tj. vzhled objektu v našem vědomí zůstává stálý)
- zvláštnosti vnímání – 1. smyslové klamy – zkreslené vjemy vyskytující se běžně u všech lidí
2. iluze – percepční zkreslení reálných podnětů, při kterém výsledný vjem obsahově neodpovídá původnímu podnětu
3. halucinace – porucha představivosti – smyslově živá představa, kterou jedinec prožívá jako vjem
4. fenomén fantomového údu – např. amputované prsty v zimě člověku mrznou i když je nemá
5. podprahové vnímání – vnímání, které probíhá pod prahem vědomí, na velmi nízké úrovni pozornosti
Pozornost
- psychický stav, který zajišťuje po určitou dobu soustředění na jeden jev nebo jednu činnost
- druhy pozornosti: 1. Bezděčná/spontánní pozornost- je vzbuzována změnou v prostředí nebo organismu (náhlý zvuk,pohyb,..)
2. Záměrná pozornost – je určována cílem a volními vlastnostmi, s věkem se prodlužuje čas, po který se dokážeme soustředit na jednu věc nebo činnost
- lidé se navzájem liší v rozsahu pozornosti, ve stálosti pozornosti, v přenášení pozornosti a
rozdělování pozornosti
- pro učení je důležité udržování stavu optimální pozornosti, která je ovlivňována dalšími
faktory, jako je např. únava
- únava – vzniká jako důsledek činnosti člověka, je to psychofyzický stav lidského organismu
- druhy únavy – subjektivní-objektivní; emociální-tělesná – psychická
- příznaky únavy – nechuť k práci, nezájem, nejistota, nerovnoměrnost výkonu,…
- únava se odstraňuje odpočinkem (aktivní-pasivní)
- fenomén vyhoření – je způsoben sérií stresů, člověk se emotivně angažuje, nemá vyhlídku kladného výsledku, začíná mít problém s blízkými lidmi, spotřebuje veškerou svou psychickou energii – vyhoření
Představy
- představivost – psychický proces, který nám umožňuje mít ve svém vědomí názorné obrazy
vnějších podnětů a jevů i tehdy, když nepůsobí na naše receptory nebo i když jsme je