Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie učení

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (53 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- vůle je soubor volních procesů a volních vlastností, které zajišťují dosahování cílů a řízení

činnosti k nim směřující, zvláště v situacích, kdy je zapotřebí překonávat překážky

b) kognitivní (poznávací) procesy

vnímání

- psychický proces aktivního odrazu (ve vědomí) vnějšího světa i změn v našem vlastním těle

Prostřednictvím smyslových orgánů

- psychický proces, kterým poznáváme to, co v přítomném okamžiku působí na naše

smyslové orgány

- výsledkem vnímání je vjem

- počitek znamená odraz některého jednotlivého znaku předmětu nebo děje působícího na

smyslový orgán (př.počitek tepla, nakyslé chuti)

- funkce vnímání: tvarové rozpoznávání (ve vědomí odrážíme, co jsou konkrétní objekty,př. kočka

Prostorová lokalizace (kde jsou objekty, odkud přichází zvuk)

Percepční konstanta (zajišťuje stabilitu našeho vjemu, tj. vzhled objektu v našem vědomí zůstává stálý)

- zvláštnosti vnímání – 1. smyslové klamy – zkreslené vjemy vyskytující se běžně u všech lidí

2. iluze – percepční zkreslení reálných podnětů, při kterém výsledný vjem obsahově neodpovídá původnímu podnětu

3. halucinace – porucha představivosti – smyslově živá představa, kterou jedinec prožívá jako vjem

4. fenomén fantomového údu – např. amputované prsty v zimě člověku mrznou i když je nemá

5. podprahové vnímání – vnímání, které probíhá pod prahem vědomí, na velmi nízké úrovni pozornosti

Pozornost

- psychický stav, který zajišťuje po určitou dobu soustředění na jeden jev nebo jednu činnost

- druhy pozornosti: 1. Bezděčná/spontánní pozornost- je vzbuzována změnou v prostředí nebo organismu (náhlý zvuk,pohyb,..)

2. Záměrná pozornost – je určována cílem a volními vlastnostmi, s věkem se prodlužuje čas, po který se dokážeme soustředit na jednu věc nebo činnost

- lidé se navzájem liší v rozsahu pozornosti, ve stálosti pozornosti, v přenášení pozornosti a

rozdělování pozornosti

- pro učení je důležité udržování stavu optimální pozornosti, která je ovlivňována dalšími

faktory, jako je např. únava

- únava – vzniká jako důsledek činnosti člověka, je to psychofyzický stav lidského organismu

- druhy únavy – subjektivní-objektivní; emociální-tělesná – psychická

- příznaky únavy – nechuť k práci, nezájem, nejistota, nerovnoměrnost výkonu,…

- únava se odstraňuje odpočinkem (aktivní-pasivní)

- fenomén vyhoření – je způsoben sérií stresů, člověk se emotivně angažuje, nemá vyhlídku kladného výsledku, začíná mít problém s blízkými lidmi, spotřebuje veškerou svou psychickou energii – vyhoření

Představy

- představivost – psychický proces, který nám umožňuje mít ve svém vědomí názorné obrazy

vnějších podnětů a jevů i tehdy, když nepůsobí na naše receptory nebo i když jsme je

Témata, do kterých materiál patří