Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie učení

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (53 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- význam psychohygieny: prevence psychických nemocí, dobá pracovní výkonnost, fungující sociální vztahy, subjektivní spokojenost

- metody psychohygieny: dostatečná doba spánku

správná výživa

správné dýchání, dostatek pohybu

správné hospodaření s časem

relaxační a autoregulační cvičení

- duševní poruchy: psychózy- vážné neuropsychické poruchy, které narušují osobnost člověka,narušuje proces vnímání a pozorování, neschopnost odlišit realitu od fantazie; mohou být přechodné, cyklicky se vracet nebo se postupně prohlubovat

neurózy- nejčastější psychická porucha, je většinou slabšího charakteru, příčinou jsou chybné sociální učení v dětství,konfliktní mezilidské vztahy

poruchy osobnosti- dlouhodobá odchylka od běžných projevů, zvláštní až podivínské způsoby chování, malá schopnost poučit se ze zkušeností, impulzivitou nebo sebekontrolou

4. Faktory ovlivňující učení

a) paměť, motivace, vůle

paměť

- schopnost vštěpovat, kódovat, ukládat, osojovat, uchovávat a vybavovat informace a

zkušenosti

- druhy paměti: úmyslná – neúmyslná ; krátkodobá – dlouhodobá ; podle smyslů – zraková, pohybová, čichová, sluchová

- paměť ovlivňuje soustředěnost, hluk, materiál k zapamatování, nálada, zdraví

- paměť je plně vyvinuta ve věku 8 let ; paměť začíná slábnout okolo 24-25 let

- paměť se nemůže uplatnit bez vnímání

bezprostřední paměť - dokáže podržet tisíce dat, ale jen 2 sekundy nebo méně

krátkodobá paměť – podrží data asi minutu, má neomezenou kapacitu

dlouhodobá paměť

křivka zapomínání:

Motivace

- vyjadřuje přeneseně souhrn všech skutečností, které podporují nebo tlumí jedince, aby

něco dělal nebo nedělal

- motiv – hypotetickou dispozicí k motivaci; činitel zvyšující intenzitu výkonu nebo chování

- zdroje lidské motivace – incentivy

Vnitřní potřeby – vlastnosti organismu, které pobízí k vyhledávání určité podmínky nezbytné k životu a k vyhýbání se nepříznivým podmínkám

Vnější pobídka – podněty (nebo události), které mohou vyvolat u člověka určitou potřebu a mohou ji uspokojit

- motivace žáků - vnější – odměna, pochvala, prestiž, donucení, trest

- vnitřní – zvědavost, potřeba poznání, činnosti

- s motivací souvisí hodnoty a životní poslání

- hodnoty – umožňují uspokojování potřeb a zájmů a v tomto směru hodnotově orientují

innost

Vůle

- specificky lidská činnost, kterou člověk mění nejenom okolní svět, ale i sama sebe

- proces cílevědomého a zaměřeného sebeovládání a řízení

- vrcholným orgánem je sebekontrola

- vůle v psychologii znamená:

1. volní procesy – psych. procesy, které zajišťují dosahování cílů a řízení k nim směřující- vyznačuje se zážitkem já( já chci)

2. volní vlastnosti osobnosti – vlastnosti podmíněné vůlí člověka, formují se během života zejména pod vlivem výchovy

Témata, do kterých materiál patří