Psychologie učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- význam psychohygieny: prevence psychických nemocí, dobá pracovní výkonnost, fungující sociální vztahy, subjektivní spokojenost
- metody psychohygieny: dostatečná doba spánku
správná výživa
správné dýchání, dostatek pohybu
správné hospodaření s časem
relaxační a autoregulační cvičení
- duševní poruchy: psychózy- vážné neuropsychické poruchy, které narušují osobnost člověka,narušuje proces vnímání a pozorování, neschopnost odlišit realitu od fantazie; mohou být přechodné, cyklicky se vracet nebo se postupně prohlubovat
neurózy- nejčastější psychická porucha, je většinou slabšího charakteru, příčinou jsou chybné sociální učení v dětství,konfliktní mezilidské vztahy
poruchy osobnosti- dlouhodobá odchylka od běžných projevů, zvláštní až podivínské způsoby chování, malá schopnost poučit se ze zkušeností, impulzivitou nebo sebekontrolou
4. Faktory ovlivňující učení
a) paměť, motivace, vůle
paměť
- schopnost vštěpovat, kódovat, ukládat, osojovat, uchovávat a vybavovat informace a
zkušenosti
- druhy paměti: úmyslná – neúmyslná ; krátkodobá – dlouhodobá ; podle smyslů – zraková, pohybová, čichová, sluchová
- paměť ovlivňuje soustředěnost, hluk, materiál k zapamatování, nálada, zdraví
- paměť je plně vyvinuta ve věku 8 let ; paměť začíná slábnout okolo 24-25 let
- paměť se nemůže uplatnit bez vnímání
bezprostřední paměť - dokáže podržet tisíce dat, ale jen 2 sekundy nebo méně
krátkodobá paměť – podrží data asi minutu, má neomezenou kapacitu
dlouhodobá paměť
křivka zapomínání:
Motivace
- vyjadřuje přeneseně souhrn všech skutečností, které podporují nebo tlumí jedince, aby
něco dělal nebo nedělal
- motiv – hypotetickou dispozicí k motivaci; činitel zvyšující intenzitu výkonu nebo chování
- zdroje lidské motivace – incentivy
Vnitřní potřeby – vlastnosti organismu, které pobízí k vyhledávání určité podmínky nezbytné k životu a k vyhýbání se nepříznivým podmínkám
Vnější pobídka – podněty (nebo události), které mohou vyvolat u člověka určitou potřebu a mohou ji uspokojit
- motivace žáků - vnější – odměna, pochvala, prestiž, donucení, trest
- vnitřní – zvědavost, potřeba poznání, činnosti
- s motivací souvisí hodnoty a životní poslání
- hodnoty – umožňují uspokojování potřeb a zájmů a v tomto směru hodnotově orientují
innost
Vůle
- specificky lidská činnost, kterou člověk mění nejenom okolní svět, ale i sama sebe
- proces cílevědomého a zaměřeného sebeovládání a řízení
- vrcholným orgánem je sebekontrola
- vůle v psychologii znamená:
1. volní procesy – psych. procesy, které zajišťují dosahování cílů a řízení k nim směřující- vyznačuje se zážitkem já( já chci)
2. volní vlastnosti osobnosti – vlastnosti podmíněné vůlí člověka, formují se během života zejména pod vlivem výchovy