Psychologie učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- zabýval se jím J.Piaget – důležité je, jak člověk pojmy získává
- vzhledem k řešením problémů – „aha učení“
- v životních souvislostech – učení nikdy neprobíhá izolovaně, učíme se ve společnosti – při tom se účastní všechny typy učení
- učení nápodobou – imitací – probíhá na základě pozorování druhých – důležité v dětství, učí se vcítit co ostatních
3. Problematika efektivního učení
MUSÍM CHTÍT! MUSÍM VYVINOUT VLASTNÍ ÚSILÍ!
1)Rozpoznat vlastní problém.
- existují obecné rady, ale ty si musíme každý sám upravit
- vytvořit si pravidelnost, „svůj vhodný čas“ (např. ráno, před vyučováním, před spaním), délka učiva, přestávky – každý to má jinak
- ujasnit si smysl učení studia daného učiva
- vytvořit si program vlastního postupu
- nezůstat jen u toho, co nám předkládá učebnice – širší souvislosti, rozšířit orientaci
2)Plánovat.
- co se učit (zřetelně ohraničit)
- do kdy se to mám naučit (stanovit si termín)
- jak si rozdělit práci
- zjistit, kdy se mi učí nejlépe (večer, ráno, o samotě, v klidu, …)
3)Pracovat soustředěně.
- naučit se soustřediit 30-50minut bez přerušení
- uvolnění pomocí napínání- skrčit čelo (3-5s) a uvolnit, stisknout víčka (3-5s) a uvolnit a mnoho dalších
- nejpozději po 50 minutách si udělat přestávku
4)Učení musí mít výsledky.
- překonat sama sebe (úspěchy)
- postupovat krok za krokem
- jak to jde, zkontrolovat se
- nebát se kritiky
- užívat odměňování (odměnit sám sebe)
5)Techniky a triky.
- používat tužky, papír, pomůcky, vést si dokumentaci
- slovíčka, čísla, poučky, letopočty, jména se musíme učit zpaměti
- třífázové strukturované učení (získat přehled- ohraničit si látku, vyznačit; vštípit do hlavy po jednotlivých úsecích; to co si nepamatuji vyznačit speciální barvou)
- učení zpaměti( mnemotechnické pomůcky – „šetři se osle“ 6378-poloměr Země; využít všechny smysly- vizuální typ-namalovat a zobrazit;akustický typ-přeříkávání nahlas; - motorický typ-těžce naučitelné píše, při učení chodí)
- paralelní učení
- studijní partner (diskuze, vzájemné zkoušení, předávání informací)
6)Cílená příprava na zkoušky.
- režim dne- časové rozložení všech činností a odpočinku v průběhu dne
- zažít látku (předejít překvapení)
- simulace zkoušky (doma si vše přehrát)
- únava
- spánek
- nenechávat si trému pro sebe (hovořit o svých prožitcích, když to jde, dělat si legraci)
- při neúspěchu nepropadat panice a depresi (zázemí, analýza chyb neúspěchu)
Duševní hygiena
= soubor pravidel, která slouží k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševní rovnováhy a duševního zdraví
- působení duš. hygieny je zaměřeno na: autoregulaci jedince, lehké problémy duševní rovnováhy, zabývání se prevencí a upevňováním duševního zdraví