Stredověká filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- učení Tomáše Akvinského = tomismus
- učení Tomáše Akvinského a dalších scholastiků bylo již za jejich života podrobováno kritice různých myslitelů
c) pozdní scholastika – 14. – 15. století
- spor nominalismu s realismem tzv. dvojí pravdě pokračoval – nominalisté dokazovali, že vedle tzv. zjevné pravdy existuje vědecká pravda, která je výsledkem lidské činnosti, a kterou lze zkušeností a vědeckým bádáním ověřit
Roger Bacon (1214-1294)
– anglický filosof, františkán, spisy „Větší dílo“, „Menší dílo“, „Třetí dílo“
- je třeba se vrátit k empirii
- kritizoval tomismus
- existuje pravda filosofie a teologie
- 3 výtky proti Akvinskému a Albertovi Velikému: scholastikům chybí znalost řeči-řečtiny a hebrejštiny; nedostatečná znalost matematiky, která je základem všech věd; kritizuje scholast. Metodu – je třeba se vrátit k bezprostřední zkušenosti – „Bez skutečnosti nelze nic dostatečně vědět“
- tvrdil, že jeho filosofie bude lepší oporou víry než tomismus
Duns Scotus (1270 – 1308)
– anglický františkán, věhlasný učitel, plodný filosof. Učitel
- kritika vůči Albertovi a Tomášovi
- soulad mezi teologií a filosofií není možný – ale není mezi nimi protiklad
- vůle je nadřazena myšlení (opak Tomáše)
- svět je stvořen tak, jak je, pouze proto, že se Boží vůli zalíbilo jej takto stvořit
- lidská vůle je tedy dobrá, když se zcela podřizuje Boží vůli
William Occam (1290-1349)
- radikálně oddělil filosofii a teologii (vědění a víra; filosofie a věda na jedné straně; náboženství a teologie na druhé straně)
- rozumové poznání platí jen v rámci světa
- oddělení rozumu a víry aplikoval i na politiku – církev se má věnovat duchovnímu poslání, ne politice
- rozvedl logiku = věda o znacích
Tito 3 představitelé se lišili od předešlých tím, že se vrací k empirii.
Německá mystika:
Mistr Eckhart (1260-1327)
– patřil k dominikánskému řádu
- mystika jako duchovní postoj není časově vázána, vyskytovala se ve všech dobách – Indové, Řekové, novoplatonici, středověk, novověk, …)
- vědecky byl na výši své doby – to pravé, původnípoznání pochází z vnitřních pramenů, intuice
- nepodává propracovaný systém – jeho myšlenky jsou výrazem intenzivního náboženského prožitku – hlavní pojmy: Bůh a duše
- Bůh je absolutně dobrý, jediný, absolutní a nad světem, nemůžeme o něm nic vypátrat
- cíl: sjednocení s Bohem – zříci se hříchu, který nás odděluje od Boha
- spásu člověka vidí v podstatě poznání – toho poznání lze dosáhnout již tomto životě