Renesanční filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
21.
Renesanční filosofie
- charakteristika období renesance
- změny ve společnosti
- vybraní filosofové
RENESANCE – 15. - 16. století
Duchovní obrat od středověku k novověku
- již v období pozdní scholastiky zazněly myšlenky, které znamenaly její rozklad:
- oceňování všeho individuálního – osvobození individua z tradičních vazeb
- kladen důraz na studium jazyků
- zrušení středověkého pouta mezi vírou a věděním
- příznaky, které vedly k rozpadu středověkého řádu bytí a filosofie:
- individualismus (vysoké hodnocení svobodné osobnosti jednotlivce)
- svoboda studia antiky (bez ohledu na teologické cíle a vazby)
- ratio a empirie (věda, která buduje na rozumu a zkušenosti)
- světskost (neduchovní charakter myšlení)
- obrat od středověku k tzv. novověku můžeme zkoumat z různých hledisek:
1) vynálezy a objevy
- tři vynálezy, které radikálně změnily tvář Evropy:
- kompas – umožňoval plavbu po světových mořích, nastal věk zámořských objevů
- střelná zbraň – znamenala hluboké změny v sociální struktuře
- knihtisk – nahrazení drahého pergamenu za levnější papír, znamenal šíření literatury
- lavina zeměpisných objevů (Kolumbus - Amerika, Vasco de Gama – Indie, Magalhaes – 1. obeplul svět)
- zámořské objevy způsobily expanzi evropského vlivu do celého světa
2) nové vědění o přírodě
- přechod z geocentrické soustavy na heliocentrickou teorii
- astronomické představy: Země je nehybným středem univerza, kolem něho krouží celá nebesa
Mikuláš Kopernik (1473-1543)
- vyvrátil tento umělý systém - tvrdil, že Země je hvězdou mezi hvězdami, která krouží okolo Slunce a taky se otáčí kolem své osy
Johannes Kepler (1571-1630)
- objev a matematické formulace zákonů pohybu planet
- jeho 2 základní myšlenky:
a) celý vesmír se řídí jednotnou zákon
b) vidí přírodu jako jednotnou a rozdíly v ní jsou jen kvantitativní
Galileo Galilei (1564-1642)
- obrana Kopernika jej přivedla do sporu s inkvizicí, která jej pod hrozbou mučení přinutila k odvolání,
- vytvořil základy mechaniky (experimenty s volným pádem, zákony pohybu)
Řekové – popisují prvotní příčinu, hledají, ptají se proč?
Renesanční myslitelé – popisují děje, zkoumají celý proces, formulují první přírodní zákony
3) humanismus a renesance
- návrat k antice bez scholastiky
- návrat k přírodním myšlenkám
- humanismus – vytyčil ideál vzdělání orientovaný antikou, vzdělání čistě lidského a nikoliv teologického
- humanismus se neorientoval pouze na literaturu, zasáhl do všech oborů duchovního života
- „otcové humanismu“ – Peterka a Boccaccio
- při obnově antických systémů nebyly vytvořeny žádné tvůrčí myšlenky; jejich hlavní zásluhou bylo především nezaujaté prozkoumání řecké a římské filosofie (bez scholastiky) – týkalo se pouze vzdělanců
- humanismus byl v podstatě záležitostí vzdělanců renesance – zasáhlo všechny obory lidského života- vědu, lékařství, právo, obchod, výtvarné umění (např. Michelangelo, Leonardo da Vinci, Luther, Shakespeare, …)