Renesanční filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- tato epocha je plná velkých náboženských, politických i společenských převratů
- Michel de Montaigne – v centru jeho myšlení stojí člověk – renesanční, uvolněný z řady pout, všestranně zaměřený
4) Reformace
- potřebu reformy církve si uvědomovali i humanisté, hlavně němečtí
Martin Luther
- nebyl filosof, ani vědec, zavrhuje nárok církve být jediným prostředníkem mezi Bohem a člověkem (odpustky)
- slovo a rozum, teologie a filosofie se nemají mísit, ale co nejmoudřeji odlišovat („Rozum, děvka ďáblova“), zapřísáhlý nepřítel filosofie
Melanchton
- Lutherův spolupracovník, snažil se spojit novou církev se starou učeností
Další významní reformátoři: Ulrich Zwingli, Johannes Kalvín
- reformační hnutí způsobilo vnější ohrožení katolicismu, donutilo k hluboké reflexi, vnitřní očistě a koncentraci vnitřních sil, ale také podnítilo velmi úspěšný protireformační úder
5)Sociální a politické převraty na prahu novověku
- vzestup měst a měšťanstva
- raně kapitalistický způsob výroby a směnné hospodářství začaly nahrazovat zemědělské a naturální uspořádání středověku, nositelem nového hospodářství se stalo měšťanstvo
- nositelem kultury se stala města – Itálie, J a Z Německo
- duchovní život přešel z rukou duchovenstva do rukou laiků
- stabilní středověká společenská struktura se začala hroutit- probouzí se národní vědomí evropských národů, vznikly národní kultury a literatury
- změněná evropská situace vyžadovala zcela nové právní a státní myšlení
Niccolo Machiavelli (1469-1527)
- florenťan, nadchl se pro myšlenku národní jednoty a velikosti, nenáviděl papežství
- dílo: Vladař (politické teorie, všechny prostředky, které slouží k zachování státu, jsou oprávněné, ať už jsou morální nebo ne)
- hluboký znalec člověka a jeho slabostí, kterých politik musí využívat, státník musí mít na paměti, že všichni lidé jsou špatní a většina je také hloupá
Hugo Grotius (1583-1645)
- holandský právník a teolog, opak Machiavelliho
- právo se podle něj odvozuje z boží vůle
- jeho největším zájmem je zachovávat jistotu obchodu proti válečným a loupeživým přepadům
- právo stojí nad státem (platí pro všechny)
- vedle zjevné Boží vůle existuje přirozené právo, které vyplývá z lidské přirozenosti, kterou chtěl Bůh
- přirozené právo zavazuje každého člověka tak i státy v míru a válce – mezinárodní právo
- je považován za zakladatele mezinárodního práva
Thomas Hobbes (1588-1679)
- nauka o státě je jádrem jeho filosofie (důležité: jeho převraty v Anglii, Paříži, kterých byl sám svědkem)
- z etické a politické filosofie odstraňuje teologická hlediska a ohledy, opírá se o zkušenost, je materialista a ostře odmítá svobodu vůle
- Hobbes vidí člověka jako egoistu, který usiluje o vlastní výhody, tj. o zachování své existence a o vlastnictví co nejvíce států, v přírodním státu, kde všichni jednají podle této snahy, vládne „válka všech proti všem“ – tento stav neuspokojuje přirozenou lidskou potřebu jistoty; právní ochranu, jistotu a možnost praktického osvědčování ctností nalézají teprve tehdy, když si smlouva vytvoří nadřazenou moc státu, jejíž vůlí se nadále podřizují