Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (416.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

BOHUMIL HRABAL   

OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE       

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Obsluhoval jsem anglického krále       

spropitné. V hotelu se konají speciální obhlídky žen, kdy je pokaždé jiná dívka položena na otočný stůl, obložena jídlem a hosté si ji 
mohou prohlížet ze všech úhlů. Tyto ženy byly obvykle rozpálené a Dítěti nezbývalo nic jiného, než je po odchodu hostů uspokojit. 
Nejvyššího ocenění se Dítěti dostane, když do hotelu přijíždí habešský císař a on ho hbitě obslouží ve chvíli, kdy se mu nikdo jiný 
nevěnuje.  Za  to  získává  stuhu  přes  prsa  –  řád  habešského  císaře.  V  ten  samý  den  je  ale  obviněn  z  krádeže  zlaté  lžičky  (ve 
skutečnosti  mu  ostatní  zaměstnanci  záviděli  řád)  a  vyhozen.  Zdrcený  Dítě  se  nechá  taxíkem  odvézt  do  lesa,  kde  chce  spáchat 
sebevraždu,  ve  tmě  ale  nahmatá  oběšence  a  rozmyslí  se.  Mezitím  se  lžička  našla,  ale  Dítěti  už  se  v  hotelu  nelíbí.  V  kině  poznal 
Němku Lízu, učitelku tělocviku, a protože uměl německy, rozuměli si. Při milování jí obložil břicho jehličnatými větvičkami. Personál 
hotelu nemůže toto kolaborantství Dítěti odpustit, v té době totiž Němci zabrali pohraničí, poplivají ho a je propuštěn. 
A hlavu jsem už nenašel 
Tou  dobou  už  Němci  obsadili  Prahu.  Dítě  a  Líza  se  vzali  v  Chebu,  nejprve  však  musel  Dítě  projít  lékařskou  prohlídkou,  zda  je 
schopen zplodit dítě. Jan trpěl tím, že se na něj Němci dívali skrz prsty a na svatbě mu blahopřáli jen ze slušnosti. Dělalo mu radost 
to, že všichni pochopili, že Líze vyhovuje v posteli. Ale i to se změnilo, sex se stal povinností, Líza chtěla dítě a on musel splnit úkol. 
Nyní používá poněmčené jméno Ditie. Líza mu sehnala místo v horách, kde pracoval v jakési oplodňovací vesnici. Žily zde těhotné 
Němky oplodněné árijci. Líza porodila chlapce a pojmenovala ho Sigfried. Chlapeček byl bojácný a slabý, sám Dítě brzy poznal, že je 
zaostalý. Líza pracovala jako zdravotní sestra na frontě a  přivezla odtamtud cenné poštovní známky, které ukradla  v domech po 
Židech.  Jan  je  omylem  zatčen  a  cestou  z  vězení  doprovází  spoluvězně.  Ten  pocházel  z  Lidic  a  až  na  místě  se  dověděl,  že  byly 
srovnány se zemí. Cheb byl bombardován a když se tam Dítě konečně dostal, jeho žena je po smrti. Dítě překope celou zahradu, 
aby našel kufřík se známkami, a nalézá v sutinách i její tělo – ovšem bez hlavy. Sigfried si po celý čas hraje tak, že zatlouká hřebíky 
do dřevěné podlahy, až z toho má svalnatější jednu ruku. Syna umístí do ústavu a odjíždí do Prahy. 
Kterak jsem se stal milionářem 
Za známky si Dítě koupil lom a nechal zde postavit hotel V Lomu. Hotel je nejlepším v Evropě a z Dítěte je milionář. Přijíždí sem 
spisovatel Steinbeck, chce hotel koupit, ale Dítě to odmítá, protože má konečně pocit, že patří mezi honoraci. Nastává Únor 1948 a 
Dítě  se  jde  sám  nahlásit  jako  milionář,  aby  mu  byl  zabaven  majetek  a  on  byl  vězněn  s  ostatními  milionáři.  Pociťuje,  že  mezi  ně 
nepatří a že ho mezi sebe nepřijali, protože oni mají miliónů několik, kdežto on jenom dva. Poté si dobrovolně vybírá brigádničení v 
pohraničí, kde žije s učitelem francouzštiny a zrzkou Marcelou, která se netají svou potřebou sexu. Poslední životní etapou je práce 
cestáře na šumavské samotě. Zde Dítě žije se zvířaty, bilancuje a vzpomíná na svůj bohatý život. Jeho jedinými přáteli jsou místní 
vesničané, kteří ho občas navštíví a na Štědrý den se k němu dostanou i přes množství sněhu, jen aby mu popřáli. Dítě zde zrovna 
obsluhuje svá zvířata s řádem habešského krále přes prsa. 
-  za  románem  je  krátký  autorův  dovětek,  že  psal  tento  román  v  těžkých  dobách  (zemřela  mu  matka,  nemohl  publikovat)  a  pod 
vlivem surrealistů. 
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  Hrabal  v románu  rozvíjí  svou  vyprávěcí  metodu,  založenou  na  nespoutaném,  jakoby  nepřerušeném  mluvním  proudu.  Projev 
vypravěče v ich-formě je přizpůsoben psychologii postavy Jana Dítěte: naivní úsilí o posun na společenském žebříčku se projevuje 
ve  specifičnosti  Dítětova  jazyka,  ve  kterém  se  úsilí  o  kultivovanou  mluvu  mísí  s prvky  obecné  češtiny,  slangu  a  profesní  mluvy 
z oblasti hotelnictví. K mluvenému projevu odkazuje  i oslovování čtenáře – každá z kapitol začíná větou: „Dávejte pozor, co vám 
teďka řeknu,“ a končí konstatováním: „Stačí vám to? Tím dneska končím.“  
Novela je rozdělena do pěti kapitol (Sklenice grenadýny, Hotel Tichota, Obsluhoval jsem anglického krále, A hlavu jsem už nenašel, 
Kterak  jsem  se  stal milionářem),  které líčí pět  různých fází protagonistova života. K textu je připojen dovětek,  ve kterém Hrabal 
vysvětluje, že román je napsán tzv. automatickou metodou, příznačnou pro tvorbu surrealistů.  
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy) a charakterizovat hlavní postavy v díle: V životním příběhu hlavního hrdiny se odrážejí zlomové okamžiky středoevropských dějin 20. století. Vypravěčem a protagonistou 
je  pikolík  Jan  Dítě,  postava  se  svérázným  pohledem  na  svět,  který  se  odráží  i  v jejím  jazykovém  projevu  a  morálním  profilu. 
Základem jeho životní zkušenosti je naivní, důvěřivý vztah k lidem, zejména k přímým nadřízeným a zkušenějším spolupracovníkům 
v hotelových  restauracích.  Na  jeho  uvažování  se  ale  podílí  i  komplex  z malého  vzrůstu  a  touha  po  majetku,  který  pro  něj 
automaticky znamená společenskou prestiž, aniž by se příliš staral o způsob jeho nabytí. V závěru novely se však jeho  uvažování 
zcela proměňuje a on nachází smysl života v prosté existenci a ve smíření se světem a se svou minulostí.  
Životní příběh jednoho outsidera dostává smysl už tím, že byl zaznamenán. Vyprávění je důležitější než vypravěč a má svou vlastní 
etiku:  je  vždy  obrazem  nějaké  pravdy.  Otázka,  kdo  nám  ten  příběh  vlastně  vyprávěl  (byl  to  dobrý  či  špatný  člověk?  vinný  či 
nevinný? hloupý či moudrý? ), v této perspektivě ztrácí na významu.  

Témata, do kterých materiál patří