Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PÁN MUCH - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (476.73 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

WILLIAM GOLDING    

PÁN MUCH      

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Pán much            

Nový kmen se věnuje hlavně lovu prasat. V džungli připraví netvorovi oběť, prasečí hlavu nabodnutou na kůl, kterou později objeví 
Simon.  Děsivá hlava obsypaná  mouchami v jeho halucinacích  ožívá jako „Pán  much“ a  předznamenává jeho osud: Simon objeví 
mrtvého  pilota  a  běží  to  povědět  chlapcům,  ti  jsou  však  zfanatizovaní  Jackovým  válečným  tancem,  a  proto  Simona  považují  za 
netvora a roztrhají ho. 
Jackův kmen klesá až na samou hranici divošství. Napadnou Ralphův tábor a podaří se jim získat i Čuňasovy brýle, které potřebují k 
rozdělání  ohně.  Když  je  Čuňas  požaduje  nazpět,  Roger  na  něj  svalí  balvan  a  zabije  ho.  Jackův  kmen  pak  unese  Sama  a  Erika  – 
poslední přívržence Ralpha mezi staršími chlapci  – a přinutí je připojit se k nim. Jack se Ralpha pokusí zabít, ale neuspěje a další 
den na něj uspořádá hon. Ralph se ukryje v husté spleti lián, a proto Jack založí v džungli požár. Dým spatří projíždějící loď – chlapci 
jsou konečně zachráněni. Ralph oplakává ztrátu přítele Čuňase a úplnou ztrátu dětské nevinnosti.  
 
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Golding  píše  poměrně  prostým  stylem,  používá  však  bohatý  slovník.  Příběh  je  vyprávěn  v er-formě;  kniha  je  rozdělena  do  12 
kapitol, které nesou titulky (např. 5. kapitola – Obluda z moře; 10. kapitola – Mušle a brýle). Jednoduché příběhy, ale také obrazy 
krajiny, charaktery chlapců, předměty mají alegorické (?) a symbolické významy.  
   
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
V románu můžeme rozlišit 3 roviny: 1. Realisticky ztvárněný příběh trosečníků připomínající dobrodružné romány typu Robinson 
Crusoe  (tzv.  robinzonády).  2.  Nábožensko-morální  rovina  –  podobenství  o  člověku,  který  v odlišných  životních  podmínkách, 
v důsledku izolace od civilizace i vlivem strachu propadá skrytým barbarským pudům a uvolňuje v sobě zlo. Otázkou zůstává, zda je 
člověk  schopen  překonat  své  dědičné  sklony  k hříchu.  Chlapci  si  stále  kladou  otázku,  zda  budou  spaseni.  Myslí  tím  záchranu 
z ostrova, nebo odpuštění svých hříchů? Hlavní  problém všech robinzonád  – přežít  – je zde převeden do roviny etičtější – přežít 
jako člověk. 3. Alegorická (jinotajná) rovina míří k postižení základních problémů lidské existence, ale i společenských problémů 20. 
století. Varuje před krizí civilizace, jejím rozpadem, nukleární katastrofou.   
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Na šachovnici povah se zcela zřetelně rýsují dvě protichůdná pole s postavami chlapců, jež jsou proti sobě postaveny jako symboly 
vnitřního nepřátelství a věčně probíhajícího boje lidstva, boje mezi prvkem humánně racionálním a barbarsky živočišným.  
Ralph,  hlavní  postava  příběhu,  představuje  prvek  odpovědnosti  a  duševní  a  tělesné  čistoty.  Jeho  protipól  Jack  je  zosobněná 
posedlost mocí. Je to diktátor a absolutní moc se stává jediným cílem. Potřebuje slepý dav, poslušné, ničeho se neštítící barbary. 
Cítí, že je nutné barbarství v chlapcích nějak skrýt, aby se jeho spolubojovníci nezhrozili sami sebe. Proto vynalezne masky. Jackovo 
zneužití moci končí vraždami, byť je sám třeba neprovedl. „Čuňas“ je Ralphův moudrý rádce, dojemný svou bezvýslednou snahou 
dělat  vše  jako  dospělí.  Je  symbolem  smutně  komického  intelektuála,  který  sám  svou  pasivitou  a  neschopností  vykonat  čin 
rozhoduje osud proti sobě.  
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Evropská literatura 2. poloviny 20. století / Evropské literatury a literární směry 2. poloviny 
20. století (Velká Británie)      
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří