PÁN MUCH - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
WILLIAM GOLDING
PÁN MUCH
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Pán much
Nový kmen se věnuje hlavně lovu prasat. V džungli připraví netvorovi oběť, prasečí hlavu nabodnutou na kůl, kterou později objeví
Simon. Děsivá hlava obsypaná mouchami v jeho halucinacích ožívá jako „Pán much“ a předznamenává jeho osud: Simon objeví
mrtvého pilota a běží to povědět chlapcům, ti jsou však zfanatizovaní Jackovým válečným tancem, a proto Simona považují za
netvora a roztrhají ho.
Jackův kmen klesá až na samou hranici divošství. Napadnou Ralphův tábor a podaří se jim získat i Čuňasovy brýle, které potřebují k
rozdělání ohně. Když je Čuňas požaduje nazpět, Roger na něj svalí balvan a zabije ho. Jackův kmen pak unese Sama a Erika –
poslední přívržence Ralpha mezi staršími chlapci – a přinutí je připojit se k nim. Jack se Ralpha pokusí zabít, ale neuspěje a další
den na něj uspořádá hon. Ralph se ukryje v husté spleti lián, a proto Jack založí v džungli požár. Dým spatří projíždějící loď – chlapci
jsou konečně zachráněni. Ralph oplakává ztrátu přítele Čuňase a úplnou ztrátu dětské nevinnosti.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Golding píše poměrně prostým stylem, používá však bohatý slovník. Příběh je vyprávěn v er-formě; kniha je rozdělena do 12
kapitol, které nesou titulky (např. 5. kapitola – Obluda z moře; 10. kapitola – Mušle a brýle). Jednoduché příběhy, ale také obrazy
krajiny, charaktery chlapců, předměty mají alegorické (?) a symbolické významy.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
V románu můžeme rozlišit 3 roviny: 1. Realisticky ztvárněný příběh trosečníků připomínající dobrodružné romány typu Robinson
Crusoe (tzv. robinzonády). 2. Nábožensko-morální rovina – podobenství o člověku, který v odlišných životních podmínkách,
v důsledku izolace od civilizace i vlivem strachu propadá skrytým barbarským pudům a uvolňuje v sobě zlo. Otázkou zůstává, zda je
člověk schopen překonat své dědičné sklony k hříchu. Chlapci si stále kladou otázku, zda budou spaseni. Myslí tím záchranu
z ostrova, nebo odpuštění svých hříchů? Hlavní problém všech robinzonád – přežít – je zde převeden do roviny etičtější – přežít
jako člověk. 3. Alegorická (jinotajná) rovina míří k postižení základních problémů lidské existence, ale i společenských problémů 20.
století. Varuje před krizí civilizace, jejím rozpadem, nukleární katastrofou.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Na šachovnici povah se zcela zřetelně rýsují dvě protichůdná pole s postavami chlapců, jež jsou proti sobě postaveny jako symboly
vnitřního nepřátelství a věčně probíhajícího boje lidstva, boje mezi prvkem humánně racionálním a barbarsky živočišným.
Ralph, hlavní postava příběhu, představuje prvek odpovědnosti a duševní a tělesné čistoty. Jeho protipól Jack je zosobněná
posedlost mocí. Je to diktátor a absolutní moc se stává jediným cílem. Potřebuje slepý dav, poslušné, ničeho se neštítící barbary.
Cítí, že je nutné barbarství v chlapcích nějak skrýt, aby se jeho spolubojovníci nezhrozili sami sebe. Proto vynalezne masky. Jackovo
zneužití moci končí vraždami, byť je sám třeba neprovedl. „Čuňas“ je Ralphův moudrý rádce, dojemný svou bezvýslednou snahou
dělat vše jako dospělí. Je symbolem smutně komického intelektuála, který sám svou pasivitou a neschopností vykonat čin
rozhoduje osud proti sobě.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Evropská literatura 2. poloviny 20. století / Evropské literatury a literární směry 2. poloviny
20. století (Velká Británie)