Pedagogické disciplíny
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Charakterizovat kladné či záporné vlastnosti pedagoga a určit, které schopnosti by měl mít kvalitní pedagog „navíc“.
Osobnost pedagoga:
Pedagog by měl mít především znalosti, dovednosti, zkušenosti a schopnosti ve svém oboru, měl by být empatický, trpělivý a vstřícný, měl by procházet sebereflexí a umět zhodnotit, případně „napravit“ sám sebe.
Negativní vlastnosti:
Netrpělivost, autoritativnost, neschopnost empatie, neumí přiznat své chyby, omyly, nad žáky a ostatními kolegy, lenost se sám sebe dál posouvat a vzdělávat, atd.
Musíme si pamatovat, že učitel je vzorem svých žáků. Proto by se tak měl chovat, a například i oblékat, atd.
Trpělivost a čas věnovaný dítěti vytváří základní důvěru, jistotu a bezpečí, v opačném případě se fixuje nedůvěra, úzkost, závist… nenávist.
Schopnosti „navíc“:
Rozumově-intelektové (verbální, numerické…)
Názorné vnímání (prostor)
Manipulačně-psychomotorické (pohybová koordinace, přesnost, osobní tempo)
Flexibilita (pružnost)
Adaptibilita (přizpůsobivost novým podmínkám)
Kreativita (tvořivost, inovace – nové nápady a jejich realizace)
Schopnost organizovat (čas, činnosti, podřízené)
Schopnost se učit
Schopnost přemýšlet (myšlení komplexní, analytické, strukturální…)
Schopnost komunikovat (sociální adaptibilita), vést, přesvědčovat, pracovat v týmu
Získávat a udržovat kontakty
Empatie (pochopit druhé a vžít se do jejich situace)
Schopnost podnikat (krok do neznáma, umět riskovat)
Znalosti:
Člověk je získává prostřednictvím vzdělávacího procesu – souvisí se stupněm vzdělání a sebevzdělání
Dovednosti:
Umět své znalosti z oboru používat, mezi dovednosti patří i například dovednosti zvládnutí problémů ve třídě, komunikační dovednosti, atd., mají spojitost s odbornou kvalifikací. Někdy jsou špatné návyky brzdou dalšího rozvoje žáka, studenta, pracovníka.
Zkušenosti:
(pracovní a životní, kladné i záporné). V poslední době se pojem „trénink“ používá
i jinde než jen ve sportu.
Schopnosti:
Jsou vyšší stupeň znalostí a dovedností i uplatnění teorie v praxi a schopnost řešit problémy v mimořádných situacích.
Charakterové vlastnosti odrážejí vnitřní vztah člověka:
K sobě samému (pravdomluvnost, míra sebevědomí)
Ke společnosti a k lidem (morálka, tolerance, obětavost, úcta, láska, závist, nenávist)
K práci (vytrvalost, poctivost, pracovitost, nedochvilnost, nepřesnost)
Ke světovému názoru (osobní filosofie a náboženská víra)