Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogický výzkum a jeho metody

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maturitní otázka

15. Pedagogický výzkum a jeho metody

Pedagogický výzkum je důležitou součástí vzdělávání a pedagogiky, protože přináší nové poznatky o vzdělávacích procesech, jako jsou výukové metody, procesy učení, školní prostředí, vzdělávací programy a další. Cílem pedagogického výzkumu je zlepšení výuky a vzdělávacích strategií na základě vědeckých poznatků.

Proč výzkum?

  • Každá věda má výzkum (jinak není vědou)

  • Teorie - praxe -> výzkumníci - pedagogové => společné zlepšování vzdělávacích procesů

  • Vědec zkoumá určitý problém

  • Zlepšení výuky – nové pedagogické přístupy, metody učení, efektivní výukové metody

  • Přizpůsobení výukových Metod – individuální přístupy (potřeby), styly učení, podpora inkluzivního vzdělávání

  • Podpora profesního rozvoje učitelů – zlepšování praxe, reflexe vlastní výuky

Metodologie výzkumu

  • Cíl výzkumu

  • Výzkumný soubor

  • Metody sběru dat

  • Zpracování dat

  • Interpretace dat

  • Závěr

  • Diskuze k závěru

Výzkumné designy

Pojmy

Validita = platnost => udává, zda test měří skutečný stav jevu

Reliabilita = spolehlivost => říká, jak dobře metoda měří

Kauzalita = příčina => 1 jev vyvolá 2

Korelace = vzájemný vztah => 1 jev mění 2

Reprezentativnost = počet a správný výběr dotazovaných

Kvantitativní výzkum

  • Testuje pravdivost -> vysvětluje jevy

  • Výzkumný problém

  • Otázka

  • Hypotéza

Charakteristika:

  • Velké množství dotazovaných

  • Obecné informace

  • Objektivita

  • Měřitelnost

  • Statistická analýza

Sběr dat:

  • Dotazník

  • Pozorování

Zpracování dat:

  • Statistika

Výsledek:

  • Hypotéza se potvrdí/nepotvrdí

  • Hypotézu nevyvracíme

Nevýhody:

  • Omezený rozsah informací

  • Standardizace

  • Riziko zkreslení dat

Kvalitativní výzkum

  • Hledá, zkoumá nové jevy

  • Výzkumný problém

  • Výzkumná otázka

Charakteristika:

  • Málo dotazovaných

  • Mnoho informací

  • Subjektivita

  • Podrobná poznání

  • Flexibilita

Sběr dat:

  • Rozhovor

  • Pozorování

Zpracování dat:

  • Analýza

  • Kódování

  • Komparace (porovnání)

Výsledek:

  • Nová teorie, poznatek

  • Případová studie

Nevýhody:

  • Omezená generalizace

  • Časová náročnost

  • Náročnost analýzy

Typy výzkumných prací

  1. Teoretická studie

  • Analýza, syntéza, komparace existujících teorií

Cíle:

  • Porozumění teorii v oblasti pedagogiky

  • Rozpoznání a analyzování mezer ve výzkumu

  • Navržení aplikace teorie v praxi

  • Definují hypotézy a výzkumné otázky

  1. Empirická-výzkumná studie

  • Sběr a analýza dat -> dotazníky, rozhovory, pozorování

  • Ověřuje hypotézy

  • Formulace a ověření teorií učení, výuky, vzdělávacích praktik

Cíle:

  • Ověřit a potvrdit teoretické hypotézy

  • Přispět k teorii a praxi

  • Rozvoj a aplikace znalostí v pedagogice

  1. Výzkum s metodikou

  • Teorie + metodika pro praxi

  • Příprava na výuku, tábor, exkurzi

Příklady:

  • Zjištění, jak vyučovací metody ovlivňují motivaci studentů

  • Ověření účinnosti vzdělávacích programů

Témata, do kterých materiál patří