Pedagogický výzkum a jeho metody
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
15. Pedagogický výzkum a jeho metody
Pedagogický výzkum je důležitou součástí vzdělávání a pedagogiky, protože přináší nové poznatky o vzdělávacích procesech, jako jsou výukové metody, procesy učení, školní prostředí, vzdělávací programy a další. Cílem pedagogického výzkumu je zlepšení výuky a vzdělávacích strategií na základě vědeckých poznatků.
Proč výzkum?
Každá věda má výzkum (jinak není vědou)
Teorie - praxe -> výzkumníci - pedagogové => společné zlepšování vzdělávacích procesů
Vědec zkoumá určitý problém
Zlepšení výuky – nové pedagogické přístupy, metody učení, efektivní výukové metody
Přizpůsobení výukových Metod – individuální přístupy (potřeby), styly učení, podpora inkluzivního vzdělávání
Podpora profesního rozvoje učitelů – zlepšování praxe, reflexe vlastní výuky
Metodologie výzkumu
Cíl výzkumu
Výzkumný soubor
Metody sběru dat
Zpracování dat
Interpretace dat
Závěr
Diskuze k závěru
Výzkumné designy
Pojmy
Validita = platnost => udává, zda test měří skutečný stav jevu
Reliabilita = spolehlivost => říká, jak dobře metoda měří
Kauzalita = příčina => 1 jev vyvolá 2
Korelace = vzájemný vztah => 1 jev mění 2
Reprezentativnost = počet a správný výběr dotazovaných
Kvantitativní výzkum
Testuje pravdivost -> vysvětluje jevy
Výzkumný problém
Otázka
Hypotéza
Charakteristika:
Velké množství dotazovaných
Obecné informace
Objektivita
Měřitelnost
Statistická analýza
Sběr dat:
-
Dotazník
-
Pozorování
Zpracování dat:
-
Statistika
Výsledek:
-
Hypotéza se potvrdí/nepotvrdí
-
Hypotézu nevyvracíme
Nevýhody:
-
Omezený rozsah informací
-
Standardizace
-
Riziko zkreslení dat
Kvalitativní výzkum
Hledá, zkoumá nové jevy
Výzkumný problém
Výzkumná otázka
Charakteristika:
Málo dotazovaných
Mnoho informací
Subjektivita
Podrobná poznání
Flexibilita
Sběr dat:
Rozhovor
Pozorování
Zpracování dat:
Analýza
Kódování
Komparace (porovnání)
Výsledek:
Nová teorie, poznatek
Případová studie
Nevýhody:
Omezená generalizace
Časová náročnost
Náročnost analýzy
Typy výzkumných prací
Teoretická studie
Analýza, syntéza, komparace existujících teorií
Cíle:
-
Porozumění teorii v oblasti pedagogiky
-
Rozpoznání a analyzování mezer ve výzkumu
-
Navržení aplikace teorie v praxi
-
Definují hypotézy a výzkumné otázky
Empirická-výzkumná studie
Sběr a analýza dat -> dotazníky, rozhovory, pozorování
Ověřuje hypotézy
Formulace a ověření teorií učení, výuky, vzdělávacích praktik
Cíle:
-
Ověřit a potvrdit teoretické hypotézy
-
Přispět k teorii a praxi
-
Rozvoj a aplikace znalostí v pedagogice
Výzkum s metodikou
Teorie + metodika pro praxi
Příprava na výuku, tábor, exkurzi
Příklady:
Zjištění, jak vyučovací metody ovlivňují motivaci studentů
Ověření účinnosti vzdělávacích programů