Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PODIVUHODNÝ PŘÍPAD BENJAMINA BUTTONA - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (521.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

FRANCIS SCOTT FITZGERALD  

PODIVUHODNÝ PŘÍPAD BENJAMINA BUTTONA    

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Podivuhodný případ Benjamina Buttona          

Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Příběhem  nás  provází  vypravěč  v er-formě.  Jazyk  je  velmi  svižný  a  jednoduchý,  nevyužívá  složitých  prostředků.  Povídka  je 
rozčleněna  do  jedenácti  nevelkých  kapitol,  ve  kterých  sledujeme  „chronologicky“  životní  etapy  Benjamina  Buttona  a  několika 
dalších postav.  
   
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Po  dokončení  „Podivuhodného  příběhu  Benjamina  Buttona“  v  roce  1922  jej  Francis  Scott  Fitzgerald  označil  za  „nejzábavnější 
povídku, jaká byla kdy sepsána“. Příběh je vystavěn na neobvyklém námětu, který na první dojem opravdu připomíná spíše parodii, 
avšak  v životním  příběhu  Benjamina  Buttona  můžeme  odhalit  i  prvky  lítostivé,  zvláště  v části,  kdy  se  od  něho  odvrací  jeho  syn 
Roscoe.   
Podivuhodný  příběh  Benjamina  Buttona  patří  do  Fitzgeraldova  souboru  Povídky  jazzového  věku.  K napsání  této  povídky  autora 
inspirovala poznámka spisovatele Marka Twaina, jaká je prý škoda, že to nejlepší zažíváme na počátku života a to nejhorší na konci.  
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Benjamin představuje vyvážený typ: nepozastavuje se nad tím, že se narodil jako stařec, užívá si plnosti života v nejlepších letech, 
bojuje  ve  válce,  nastupuje  na  univerzitu,  kterou  před  ním  vystupoval  jeho  vlastní  syn.  Jeho  okolí  je  však  kritičtější.  Otec  Roger 
Button je v šoku, že se mu narodil stařec a že klesne v očích baltimorské smetánky, Hildegarda nesnese Benjaminův mladický náboj 
a odstěhuje se pryč. Syn Roscoe je zřejmě vůbec nejvíce odměřený, žádá „15letého“ otce, aby ho oslovoval strýčku, nikoli křestním 
jménem,  aby  nedošlo  k faux  pas.  V závěru  povídky,  kdy  je  Benjamin  na  úrovni  desetiletého  hocha,  dokonce  Roscoe  považoval 
otcovo chování, tedy „to, že si mládne“, za zvrhlé.  
Vyznění postojů Benjaminových blízkých můžeme interpretovat jako komické či jako opovržlivé.  
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Světová literatura 1. poloviny 20. století / Světová próza 1. poloviny 20. století     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří