Sullivan
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Harry Stack Sullivan (1892-1948)
Život:
Narození 21. února 1892 ve městě Norwich ve státě New York, v USA
Pocházel z chudé rolnické rodiny irských imigrantů a byl jediným dítětem v rodině, které nezemřelo v mládí.
Vyrůstal v nekatolické komunitě, což vedlo postupně k sociálnímu odloučení jeho, i rodiny, od ostatního kolektivu.
V pozdějším věku se začal věnovat psychiatrii.
V roce 1917 obdržel titul v lékařství na škole Chicago
Jeho hlavní přínos spočíval v rozvoji tzv. Kulturní psychoanalýzy. (Také často označována jako humanistická psychoanalýza)
Rozhodující význam v mentálním vývoji je přikládán mezilidským vztahům v dětství, společenským podmínkám a tlakům.
Tento směr charakterizuje odklon od původního biologismu – vlivu pudů, které vyzdvihoval ve svých pracích Sigmund Freud – namísto něho se kulturní psychoanalýza soustředí spíše na společenské a zvykové vlivy působící na člověka.
Jedním ze zakladatelů institutu William Alanson White Institute v New Yorku, který je dnes považován za nejvýznamnější v oboru studia psychoanalýzy
Rovněž také přispěl k vydávání časopisu Psychiatry, který se objevil v roce 1937.
Mezi lety 1936 a 1947 pak Sullivan vedl školu Washington School of Psychiatry.
Vysokou reputaci si získal experimentální léčbou schizofrenie v nemocnici Sheppard Pratt Hospital, kde působil v letech 1925–29.
Zaměstnal speciálně vyškolené pracovníky, kteří spolupracovali s pacienty. Pacienti postupně tak ke svému personálu získali vztah. Tím se Sullivan pokoušel rozbít fiktivní svět, kteří tito odloučení schizofrenikové vytvářeli, a zároveň pracoval tak i na jejich možném návratu do normálního života. Dospěl k názoru, že vlastnosti jednotlivce jsou určené vztahy ve společnosti, a nikoliv předem vrozenými proporcemi.
14. ledna 1948 v Paříži umírá (ve věku 56 let)
Hlavní body Sullivanovy teorie:
POJEM OSOBNOSTI
nepřičítá osobnosti reálnou samostatnou existenci, považuje ji pouze za výsledek interpersonálních vztahů, které mají svůj počátek v dětství a trvají po cely život.
Za první interpersonální zkušenost pokládá jev „prs v ústech“. Ten může mít vliv na interpersonální vývoj dítěte, zaleží na emočním stavu matky a na tom, jaké signály při kojeni vydává a jak je dítě přijímá.
Rozvoj osobní zralosti a sebenaplnění vyžaduje kombinaci patřičných vývojových pochodů v oblasti sociální, sexuální a kognitivní. Pokud každá z těchto oblasti nedospěla na přiměřenou vývojovou úroveň, nelze dosáhnout adaptace osobnosti. (Vývojová stadia a jeho důraz na sexuální dimenzi připomínají prvky Freudovy teorie.)
KOGNITIVNÍ VÝVOJ
Předpokládá tři vývojová stadia poznaní:
PROTOTAXICKÉ POZNÁNÍ – dotekové, zrakové, sluchové, jednoduše smyslové vjemy novorozenců a jejich okamžitě stavy vycházející z nových zkušenosti
PARATAXICKÉ POZNÁNÍ – dítě začíná objevovat vztahy mezi událostmi, i když ne vždy logicky.
SYNTAXICKÉ POZNÁNÍ – je totožné s plné rozumovým a logickým usuzovaným, které je příznačné pro zralejší děti a dospělé.