Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sullivan

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.08 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

DYNAMISMUS – lze chápat jako hlavni stavební jednotku interpersonální dimenze osobnosti – vzorec transformace energie. Interpersonální vztahy zahrnují hodně dynamismů.

Stadia vývoje osobnosti
Během vývoje se utváří interp. vztahy a rozvíjí se chápání osobních práv, povinností a odpovědností.

  1. Rané dětství – zkušenost prsu v ústech, s tenzí, z prototaxického modu přechází v parataxický, plné uvědomění vlastního těla

  2. Vlastní dětství – do počátku školy, touha po kamarádech, mužská X ženská role, učí se používat systém já k vyhýbání úzkosti, postupně syntaxické poznání

  3. Juvenilní období – několik let ZŠ, socializace, utváří se postoje

  4. Preadolescence – trvá 1-2 roky, dítě potřebuje nejlepšího kamaráda stejného pohlaví

  5. Raná adolescence – objevení sexuálních zájmů, mladistvá erotika

  6. Pozdní adolescence – dynamismus slasti se spojuje s potřebou intimity

TENZE

  • Dva protikladné stavy mysli, které pojmenovává ABSOLUTNI EUFORIE a ABSOLUTNI TENZE (neboli hrůza).

  • Každý přirozeně usiluje o tu euforii, ale většinou převládá i mírná tenze, která může být způsobena buď opomenutými potřebami organismu či úzkosti

SYSTÉM „JÁ“ a SUBLIMACE

Každý člověk přirozeně touží po uspokojení svých potřeb a absolutní euforii

  • Systém „Já“ je dynamismus pomáhající dítěti vyhnout se zákazům od rodičů (dospělých) a vytvořit tím jakousi lepší atmosféru. Je to způsob uniku z nepříjemných situaci.

  • Sublimace je pak dynamismus, který zabraňuje vytvářeni nepříjemných situaci. Jde tam o použiti jiné společensky přijatelnější činnosti, která uspokojuje části motivačního systému, který způsobil nesnáze.

Tyto dva dynamismy jsou jakýmisi obrannými mechanismy, které pomáhají dítěti vyrovnat se z úzkosti prostřednictvím pozitivních interpersonálních vztahu.

PERSONIFIKACE

je proces, kdy dítě rozlišuje sebe ("já") a vše ostatní ("nejá"), na základě interpersonálních vztahů pak dítě rozděluje "já" na dobré a špatné.

Dílo:

  • Své závěry a výzkumy nepublikoval, nicméně jeho myšlenky byly vydány knižně, a to až po jeho smrti. Kromě toho vyšel také i psychologův životopis.

    • Interpersonální teorie psychiatrie (vydali kolegové po jeho smrti) - 1982

    • Psychiatrické interview, Koncepce moderní psychiatrie.

    • Přednášel a psal články, ale na psaní knih neměl nadání.

https://wikisofia.cz/wiki/Neopsychoanalytick%C3%A9_psychologie_osobnosti

http://referaty.atlas.sk/odborne-humanitne/psychologia/16714/?page=5

https://cs.wikipedia.org/wiki/Harry_Stack_Sullivan

http://www.studium-psychologie.cz/dejiny-psychologie/5-horneyova-fromm-sullivan.html

https://publi.cz/books/369/06.html

Témata, do kterých materiál patří